Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHansen, Henriette Bjorland
dc.contributor.authorThowsen, Kevin
dc.date.accessioned2024-07-04T06:29:22Z
dc.date.available2024-07-04T06:29:22Z
dc.date.issued2024-05-15
dc.date.submitted2024-05-15T12:02:33Z
dc.identifierMABARN330 0 MAO ORD 2024 VÅR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3137925
dc.description.abstractRusforebyggende arbeid gjøres og forstås på ulike måter, og i skolen kan forståelsen være forskjellig blant lærere og miljøterapeuter. Formålet med undersøkelen var å undersøke hvordan det rusforebyggende arbeidet forstås av lærere og miljøterapeuter i skolen. For å belyse hvordan forståelsen av det rusforebyggende arbeid er i skolen, tok det teoretiske rammeverket utgangspunkt i tre forebyggingsdiskurser og grunnsyn på barn, i tillegg til annen tidligere relevant forskning. Undersøkelsen er en kvalitativ studie som baserer seg på semi-strukturerte intervju med lærere og miljøterapeuter. Utvalget bestod av totalt åtte informanter, med fire informanter fra hver profesjon. Datainnsamlingen ble gjort gjennom semi-strukturerte intervjuer og lydbånd, hvor innhentet data ble transskribert og tematisk analysert. Funn fra undersøkelsen viste at informantene og profesjonene har ulike erfaringer og opplevelser med å bedrive rusforebyggende arbeid, og hva rusforebygging betyr for dem. Felles for informantene var at rusforebygging ble sett på som et felles arbeid for alle profesjoner på skolen. Flere informanter opplevde manglende relevant kompetanse og uklarheter i rollefordeling. Lærerne var interessert i å finne løsninger til elevene etter oppdaget rusmisbruk, mens miljøterapeutene var mer interessert i årsak til rusmisbruk. Et annet funn var viktigheten av godt samarbeid med andre instanser og foresatte. Masteroppgaven konkluderte med at lærere og miljøterapeuter i skolen forstår det rusforebyggende arbeidet forskjellig, i tillegg til å antyde en utydelig forståelse av rollene til de ulike profesjonene. Masteroppgaven antyder også at lærere og miljøterapeuter har manglende tid, ressurser og kompetanse til å drive rusforebyggende arbeid.
dc.description.abstractPreventive work against substance abuse is conducted and understood in various ways, and in schools, the understanding can vary among teachers and social workers. The purpose of the study was to find out how preventive work against substance abuse is understood by teachers and social workers in schools. The theoretical framework was based on three prevention discourses and views on children and relevant research. The study is a qualitative study based on semi-structured interviews with 8 teachers (4) and social workers (4). Data collection was conducted through semi-structured interviews and recordings, where collected data was thematically analyzed. Findings from the study show that the informants and the professions have different experiences and perceptions of engaging in preventive work against substance abuse, and what substance abuse prevention means to them. Common among the informants was that substance abuse prevention was seen as a collaborative effort for all professions in the school. Several informants experienced a lack of relevant expertise and uclearities regarding roles. Teachers were interested in finding immediate solutions for students upon discovering substance abuse, while social workers were more interested in the causes of substance abuse. Another finding was the importance of good collaboration with other agencies and parents or guardians. The research project concludes that teachers and social workers in schools understand preventive work against substance abuse differently, in addition to suggesting an unclear understanding of the roles of the various professions. The research project also suggests that teachers and social workers lack time, resources, and expertise to engage in preventive work against substance abuse.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectIntervju
dc.subjectSkole
dc.subjectRusforebygging
dc.subjectLærer
dc.subjectMiljøterapeut 
dc.titleKvalitativ studie av lærere og miljøterapeuter sine perspektiver på rusforebyggende arbeid i ungdomsskolen.
dc.title.alternativeQualitative study of teachers and social workers perspectives on drug-prevention work in high-schools.
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2024-05-15T12:02:33Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i Barnevern
dc.description.localcodeMABARN330
dc.description.localcodeMAPS-BARN
dc.subject.nus762106
fs.subjectcodeMABARN330
fs.unitcode17-33-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel