Show simple item record

dc.contributor.authorSævdal-Mathisen, Ulrikke
dc.date.accessioned2024-07-05T06:08:42Z
dc.date.issued2024-05-15
dc.date.submitted2024-05-15T12:02:26Z
dc.identifierHEFR395 0 MAOM2 ORD 2024 VÅR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3138449
dc.descriptionPostponed access: the file will be accessible after 2025-05-15
dc.description.abstractBakgrunn: Helsen vår blir påvirket av mange ulike faktorer, og man kan skape god helse på mange forskjellige arenaer. For mange mennesker er arbeidsplassen en stor del av hverdagen, og er med på å prege hvordan vi oppfatter egen helse. Forskning viser at trivsel på arbeidsplassen kan virke positivt for opplevd helse. Jeg ønsket å se på hvordan sosiale relasjoner bidrar til trivsel og velvære, og hvordan man erfarer sosiale relasjoner på arbeidsplassen. Formål: Studiens formål var å undersøke hvordan ansatte erfarte sosiale relasjoner på arbeidsplassen, og hvilken betydning de opplevde at dette hadde for deres trivsel og velvære. Studien vektla informantenes subjektive opplevelser knyttet til studiens tema. Metode og data: Det ble benyttet en kvalitativ tilnærming innenfor det fenomenologiske paradigmet. Dataen ble samlet inn gjennom semi-strukturerte intervju blant åtte ansatte ved den utvalgte arbeidsplassen. Analysen ble gjennomført etter Braun og Clarke sine seks steg for tematisk analyse. Resultat: Funnene i studien viser at sosiale relasjoner sin betydning for trivsel og velvære, og hvordan disse erfartes er del av et komplekst samspill av flere ulike faktorer. Sosiale relasjoner erfartes gjennom ulike møteplasser, både på arbeidsplassen og utenfor. Møteplassene viste å få betydning for de ansattes opplevde tilhørighet og fellesskap. Videre viste resultatene at sosiale relasjoner fikk betydning for kompetanseutvikling, noe som påvirket informantenes trivsel og velvære. Sosial støtte viste seg å være en faktor som hadde positiv betydning for de ansattes opplevde trivsel, men informantene vektla instrumentell og emosjonell støtte i ulik grad. Resultatene viste at personlighet, møteplassene og autonomi var faktorer som spilte inn på hvordan de sosiale relasjonene erfartes, i hvilke kontekster de oppstod og hvilken betydning de fikk. Konklusjon: Sosiale relasjoner erfartes i ulik grad basert på de ansattes personlighet, ønske og behov for å delta. Sosiale relasjoner fikk betydning for trivsel og velvære på arbeidsplassen gjennom blant annet opplevd fellesskapsfølelse, tilhørighet og sosial støtte.
dc.description.abstractBackground: Our health is affected by many different factors, and you can create good health in many different arenas. For many people, the workplace constitutes a large part of their everyday life and forms a part of how we perceive our own health. Research shows that well-being in the workplace can have a positive effect on perceived health. I wanted to study how social relationships contribute to well-being, and how individuals experience social relationships in the workplace. Purpose: The purpose of this study was to investigate how employees experience social relationships in the workplace, and what significance they feel the relationships had for their well-being. The study emphasized the informants' subjective experiences. Method and data: A qualitative approach was used within the phenomenological paradigm. The data was collected through semi-structured interviews of eight employees at the selected workplace. The analysis followed Braun and Clarke's six steps for thematic analysis. Result: The findings in the study showed the importance of social relationships for well-being and well-being, and how these were experienced, is part of a complex interplay of several different factors. Social relationships were experienced through various meeting places, at work and outside work. The meeting places proved to be important for employees' perceived sense of belonging. Social relationships became important for competence development and affected their well-being. Social support had a positive impact on the employees' perceived well-being, but the informants emphasized instrumental and emotional support to varying degrees. The results showed that personality, meeting places and autonomy were factors that played a role in how social relationships were experienced, in which contexts they occurred and what meaning they acquired. Conclusion: Social relationships were experienced at varying degrees based on the employees' personality, needs and wish to participate. Social relationships were important for well-being in the workplace through, among other things, perceived sense of community, belonging and social support.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectarbeidsmiljø
dc.subjectArbeidshelse
dc.subjecttrivsel
dc.subjectselvbestemmelsesteorien
dc.subjecthelsefremmende arbeid
dc.subjectvelvære
dc.subjectsosiale relasjoner
dc.subjectOccupational health
dc.subjectsocial relations
dc.subjecthealth promotion
dc.subjectwell-being
dc.titleSosiale relasjoner som en grunnmur for trivsel og velvære på arbeidsplassen - eller?
dc.title.alternativeSocial relations as a foundation for well-being at work - or?
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2024-05-15T12:02:26Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i helsefremmende arbeid og helsepsykologi
dc.description.localcodeHEFR395
dc.description.localcodeMAPS-HEFR
dc.subject.nus761901
fs.subjectcodeHEFR395
fs.unitcode17-33-0
dc.date.embargoenddate2025-05-15


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record