Stasjonsbyen Ski? En casestudie om rollen til flernivåstyring i lokal stedsutvikling
Master thesis
View/ Open
Date
2024-06-03Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [145]
Abstract
Studien har hatt som mål å belyse rollen til flernivåstyring i lokal stedsutvikling. For å gjøre dette, ble Ski i Nordre Follo kommune brukt som case. Studien har sett på hvordan de ulike forvaltningskalaene, kommune, fylke og stat påvirker stedsutvikling i caseområdet og Ski. Samarbeidet mellom disse gir indikasjoner på hvordan det flernivåstyrte systemet henger sammen, hvilke utfordringer en har og hvordan skalaene tolker utfordringene. Studien bruker kvalitativt forskningsdesign.
Follobanen åpnet i 2022/2023, og muliggjorde rutefrekvenser på 10 minutter fra Oslo til Ski, med en reisetid på 11 minutter. Dette har satt Ski på kartet som et område med mye utviklingspotensiale. Akershus fylkeskommune og Oslo kommune utarbeidet i 2015 en areal- og transport plan for hele regionen. Denne definerer Ski som en «regionby», som på mange måter betyr kollektivknutepunkt. Planen legger føringer på hvor kommunen bør fortette, momenter som kommunen er enig i. Follobanen og den regionale areal- og transportplanen ble utformet av eksterne aktører, der kommunen deltok i medvirkningsprosesser. Spørsmålet blir dermed hvordan statlig og regionale myndigheter tar hensyn til stedsutvikling, og hvordan de ser på stedsidentitet.
Funn viser at politiske prosesser skaper komplekse planleggingssituasjoner i flernivåstyrte prosjekter. Der flere nivåer planlegger, er alle avhengig av at politiske institusjoner ikke endrer mening. Dersom de endrer mening, kan de få konsekvenser for de andre deltakernes mål og langsiktig planlegging. Et annet funn er kommunal konkurranse i regionen, innenfor utbyggerbidrag og miljøhensyn. Nabokommunen til Nordre Follo kommune utfordrer Ski sitt prinsipp om å bygge innenfra og ut, ved å ha færre miljøkrav og mindre utbyggerbidrag. Utbyggingen i Ski sentrum er avhengig av høye utbyggerbidrag, på grunn av dyr oppgradering av infrastruktur. Konkurransen bryter med regionens mål om fortetting rundt knutepunkt. Identitet er et annet funn. Statlige og regionale myndigheter promoterer Ski som en «stasjonsby», dette er imidlertid noe som kommunen selv misliker. De mener begrepet feiler på å forklare bylivet i Ski, som ikke bare handler om pendleraktivitet. Et siste funn forklarer at stat og fylke ikke helt anerkjenner den påvirkningen de har på stedsutvikling, og de har selv påpekt at de kunne gjort mer for å samhandle og hjelpe kommunene. Studien konkluderer med at rollen til flernivåstyring er omfattende innenfor regionbyen Ski.