Digital teknologi i pleie- og omsorgssektoren En casestudie om implementering og bruk av velferdsteknologi -et leverandør og kommuneperspektiv
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3140066Utgivelsesdato
2024-06-03Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master theses [145]
Sammendrag
Den økende andelen eldre i befolkingen bidrar til å utfordre det ansvaret norske kommuner har til å gi likeverdige tjenestetilbud lokalt. Bruken av velferdsteknologiske løsninger blir sett på som en mulighet i møte utfordringene. Formålet med masteroppgaven er å fange opp ulike type tilnærminger til hvordan velferdsteknologien blir iverksatt og brukes i kommunene for å gi en god eldreomsorg i årene som kommer.
Det teoretiske rammeverket i studien baserer seg på tilnærminger om «Aging in place», tjenesteinnovasjon, digitale skillelinjer, diffusjonsteori, sosioteknisk teori, standardisering, og dimensjonering av tjenester. Tilnærmingene er verktøykassen i studien, og anvendes i diskusjon.
Den empiriske analysen baserer seg på 14 intervjuer med ansatte fra en mellomstor kommune i Norge, og ansatte fra leverandører som har avtaler/samarbeid med den mellomstore kommunen. Studien baserer seg i tillegg på sekundærkilder som sekundærstatistikk, offentlig dokumenter, medier, anbuds- og arbeidsdokumenter fra kommunen.
Hovedfunn i studien belyser de eksisterende mulighetene og utfordringene på både kommune og leverandørside ved innføring og bruk av velferdsteknologiske løsninger. Velferdsteknologien er først og fremst et nytt tjenesteprodukt, men innføringen og bruken av teknologien innebærer også selve produksjonen av tjenestene, og kan ofte handle om nye strategier og nye organisasjonsformer. Kommunene har derimot ulike forutsetninger for å få til den type innovasjon. The population has an increase in the proportion of elderly who further challenges Norwegian municipality’s ability of giving equivalent services. The use of different solutions of welfare technology can be seen as an opportunity when the municipality meets the challenges. The intention of this master thesis is to capture different approaches to how municipalities bring in and uses welfare technologies to provide services of quality in the following years to come.
The theoretical approach contains approaches as «Aging in place», service innovation, digital divide, diffusion theory, sociotechnical theory, standardization and the way of dimension services.
The empirical analysis is based on 14 interviews with employees from a medium sized municipality, and employees from suppliers who has collaborations and agreements with the medium sized municipality. Other sources in the study involves secondary sources such as secondary statistics, media, public documents and tender and process documents from the municipality.
The main findings of this study highlight the existent challenges and opportunities thrust upon the municipality and the supplier when implementing welfare technology solutions. It shows how welfare technologies is primarily a new product in services. On the other hand, implementation and the use of technological solutions involves the production of the services and includes new strategies and forms of organization. The municipalities have different preconditions to manage the service innovation.