Sammenhengen mellom mobbing, ensomhet og skoletilhørighet blant elever i videregående opplæring.
Abstract
Bakgrunn: Mobbing er et stort folkehelseproblem i Norge. Nasjonale data viser en betydelig andel ungdom som opplever mobbing, med konsekvenser som psykiske lidelser og ensomhet. Mobbing kan føre til ensomhet, som kan forsterke risikoen for ytterligere mobbing og psykososiale problemer. Tidligere forsking foreslår at skoletilhørighet kan være en mellomliggende og beskyttende faktor for negative effekter av mobbing. Hensikt: Studien ønsket å undersøke sammenhengene mellom mobbing og ensomhet i ungdomstiden og hvordan og på hvilken måte skoletilhørighet påvirker denne sammenhengen. I tillegg ble det undersøkt om sammenhengen varierte på tvers av kjønn.Metode: Studien benyttet seg av data fra prosjektet COMPLETE som er en randomisert kontrollert studie (RCT). Utvalget besto av 1729 videregående skoleelever (M = 18,02 år, 43,1%% jenter). For å undersøke sammenhengene ble det gjennomført en rekke lineære regresjonsanalyser. Moderasjonseffekten ble gjennomført med et interaksjonsledd. Regresjonsanalysene ble kjørt separat for hvert kjønn for å undersøke mulige kjønnsforskjeller. . Resultat: Funnene viste en sammenheng mellom mobbing og ensomhet. Moderasjonsanalysen viste at skoletilhørighet ikke modererte sammenhengen mellom mobbing og ensomhet. Funn antyder at mobbing fører til redusert skoletilhørighet som fører til økt ensomhet. Det var ikke store kjønnsforskjeller i rapportert mobbing eller opplevd skoletilhørighet. Jenter rapporterte om mer ensomhet enn gutter. Skoletilhørighet modererte ikke sammenhengen for hverken jenter eller gutter. Konklusjon: Skoletilhørighet virket ikke å beskytte mot mobbing og ensomhet. Studien understreker behovet for målrettede innsatser i skolen som både reduserer mobbing og styrker skoletilhørighet for å redusere ensomhet. Background: Bullying, a significant public health issue in Norway, affects a substantial proportion of youth, leading to mental disorders and loneliness. Loneliness can increase the risk of further bullying and psychosocial problems. Previous research suggests that school belonging may act as a mediator and protective factor against the negative effects of bullying. Objective: This study aimed to examine the relationship between bullying and loneliness during adolescence, and how and in what way school belonging affects this relationship. Additionally, it investigated whether the relationship varied across genders. Method: Utilizing data from the COMPLETE project, a randomized controlled trial (RCT), this study involved 1729 upper secondary school students (M=18.02 years, 43,1% female). Relationships were examined through linear regression analyses, including an interaction term to assess moderation effects. Analyses were stratified by gender to detect any differences. Result: Findings showed an association between bullying and loneliness. The moderation analysis indicated that school belonging did not moderate the relationship between bullying and loneliness. The results suggest that bullying leads to reduced school belonging, which in turn leads to increased loneliness. There were no significant gender differences in reported bullying or perceived school belonging. Girls reported more loneliness than boys. School belonging did not moderate the relationship for either girls or boys. Conclusion: School belonging did not protect against bullying and loneliness. This study emphasizes the need for targeted efforts in schools to both reduce bullying and promote school belonging to decrease loneliness.
Description
Postponed access: the file will be accessible after 2025-05-15