Den digitale stien til skoletrivsel. En kvantitativ studie om sammenhengen mellom sosiale mediebruk, sosial støtte og skoletrivsel blant unge i Norge
Abstract
Bakgrunn: Sosiale medier har åpnet for alternative settinger for kommunikasjon og vedlikehold av vennskap. Det foreligger et robust evidensgrunnlag som viser på en sammenheng mellom sosiale mediebruk og akademisk prestasjon. Imidlertid er forskning som undersøker sammenhengen mellom sosiale mediebruk og skoletrivsel per dags dato svært begrenset.
Hensikt: Studiens hensikt er å undersøke sammenhengene mellom sosiale mediebruk, skoletrivsel og opplevd sosial støtte blant unge i Norge. Sosial støtte blir undersøkt som en mediator på sammenhengen mellom sosiale mediebruk og skoletrivsel. Det blir også undersøkt hvorvidt kjønn og alder modererer denne potensielle sammenhengen.
Metode: Studien benytter nasjonalt representative data fra "Helsevaner blant skoleelever. En WHO-undersøkelse i flere land" fra 2021/2022. Studien omfatter totalt 5222 respondenter på 6., 8., 10. trinn, samt 1. vgs. Sosiale mediebruk ble målt som hyppig kontakt med andre via internett. Skoletrivsel ble målt som et enkeltspørsmål. Sosial støtte ble målt som både sosial støtte fra venner og klassekamerater. Studien har et tverrsnittdesign.
Resultat: Studien viste en positiv sammenheng mellom sosiale mediebruk og skoletrivsel, som var fullt mediert av opplevelsen av sosial støtte fra venner og klassekamerater. Effekten av sosial støtte på sammenhengen mellom sosiale mediebruk og skoletrivsel var noe sterkere for jenter enn for gutter. Det ble ikke funnet en moderasjonseffekt av alder.
Konklusjon: Funnene gir støtte for at sosial støtte er en mediator for sammenhengen mellom sosiale mediebruk og skoletrivsel. Background: Social media has opened for alternative settings for communication and maintenance of friendship. There is a lot of existing empirical evidence showing the association between social media use and academic achievement. Thus, research on the association between social media use and school satisfaction is limited.
Objective: The aim of the study is to examine the potential association between social media use, school satisfaction and perceived social support among youths in Norway. Social support will be examined as a mediator in the association between social media use and school satisfaction. Gender and age will be held as moderated mediators on the potential association.
Method: This cross-sectional study is based on national representative data from the Norwegian part of the Health Behaviour in School-aged children survey from 2021/2022 (n = 5222, age 11-16 years, 47.7% girls). Social media use was measured as intensity of electronic media communication. School satisfaction was measured with a single question. Social support was measured as both social support from friends and classmates.
Results: The study found a positive association between social media use and school satisfaction, that was fully mediated by social support from both friends and classmates. The effect of the association was stronger for girls than for boys. Age did not moderate the association.
Conclusion: The findings suggests that social support is a mediator for the association between social media use and school satisfaction.
Description
Postponed access: the file will be accessible after 2026-05-15