Sacred and Secret: The Ambivalent Attitude towards Women in Tibetan Buddhism
Abstract
Temaet om den ambivalente holdningen til kvinner i tibetansk buddhisme er en del av studiet av kvinner og religion, som er et tema av stor betydning for religionsvitenskapen og for det religionspsykoanalytiske studiet av religioner. Det dreier seg om de kvinnelige kjønnsrollene i religionshistorien og om kvinners deltakelse i religionen. Kvinnelige religiøse symboler og bilder har makt til å styrke kvinners åndelige identitet, men også makt til å skade dem når de blir brukt som et instrument for patriarkalsk utnyttelse. Videre er forholdet mellom de guddommelige kvinnebildene og de virkelige kvinnene preget av tvetydigheten mellom hellighet og hemmelighold, som i religionenes sfære krysser spørsmål om autoritet, hierarki og moralsk ambivalens.
Masteroppgaven utforsker den ambivalente holdningen til kvinner i tibetansk buddhisme gjennom prismet av begrepene hellig og hemmelig for å finne ut hvordan det inkongruente forholdet mellom kvinnelige guddommer og faktiske kvinner påvirker deres liv og kan bli en årsak til religiøse seksuelle overgrep. Målet med min forskning er å reflektere kritisk over den symbolske og religiøse betydningen av kvinnelige gudebilder, særlig ḍākinīer, kvinnelig emanasjon av visdom, og å analysere anvendelsen av deres betydning for østlige og vestlige kvinners liv i tibetansk buddhisme. I tillegg vil jeg undersøke misbruket av tantriske praksiser og buddhistiske begreper, som dākinī, som en forutsetning for det seksuelle misbruket som har blitt en integrert del av transnasjonal buddhisme i det tjueførste århundre.
Det metodiske grunnlaget for avhandlingen omfatter kvalitativ tverrfaglig forskning, nemlig historiske studier, religionspsykoanalytiske studier, tekststudier, samt komparative studier av østlige og vestlige perspektiver på kvinners ambivalente rolle i tibetansk buddhisme. Det historiske studiet omfatter en kort oversikt over de viktigste kvinnene i tibetansk buddhisme med fokus på moderniteten og en oversikt over tilfeller av religiøst seksuelt misbruk. Det religionspsykoanalytiske studiet omfatter en analyse av begreper som ḍākinīer som legemliggjøringer av det mest hellige aspektet ved det feminine prinsipp og av årsakene til religiøse seksuelle overgrep, som overføring og motoverføring. Tekststudiet er basert på analyse av primærkilder som tibetansk-buddhistiske tantraer og sekundære litterære kilder og sosiale medier. The theme about the ambivalent attitude towards women in Tibetan Buddhism is part of the study of women and religion, which is a topic of great importance for the study of religion and for the psychoanalytic study of religions. This matter concerns the female gender roles in religious history as well as women’s participation in religion. Female religious symbols and images have the power to empower women's spiritual identity but also the power to harm them whenever they are used as an instrument for patriarchal exploitation. Furthermore, the relationship between the divine female images and the real women is marked with the ambiguity of sacredness and secrecy, which in the sphere of religions intersects with the questions of authority, hierarchy and moral ambivalence.
The Master thesis explores the ambivalent attitude towards women in Tibetan Buddhism through the prism of the concepts of sacred and secret in order to find out how the incongruent relationship between female deities and actual women affects their lives and can become a cause of religious sexual abuse. The aim of my research is to reflect critically on the symbolic and religious significance of female divine images, in particular ḍākinīs, female emanation of wisdom, and to analyse the application of their meaning to the lives of Eastern and Western women in Tibetan Buddhism. In addition, I seek to explore the misuse of tantric practices and Buddhist terms, such as dākinī, as a precondition to the sexual violence that has become an integral part of transnational Buddhism in the twenty-first century.
The methodological foundation of the thesis includes qualitative multidisciplinary research, namely historical study, psychoanalytical study of religions, textual study, as well as comparative study of Eastern and Western perspectives on the ambivalent role of women in Tibetan Buddhism. The historical study includes a brief overview of the most important Eastern and Western women in Tibetan Buddhism with a focus on modernity and an overview of the cases of religious sexual abuse. Psychoanalytical study of religions includes analysis of concepts like ḍākinīs as embodiments of the most sacred aspect of the feminine principle and of the causes of religious sexual abuse such as transference and contra transference. Textual study is based on analysis of primary sources such as Tibetan Buddhist tantras and secondary literary sources and on social media records.
Description
Postponed access: the file will be accessible after 2026-05-15