Show simple item record

dc.contributor.authorNasvik, Roger
dc.date.accessioned2024-08-13T06:16:01Z
dc.date.issued2024-06-03
dc.date.submitted2024-06-03T10:03:27Z
dc.identifierMAT699 0 O ORD 2024 VÅR
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3145898
dc.descriptionPostponed access: the file will be accessible after 2025-06-03
dc.description.abstractSamfunnet endrer seg raskt og samfunnet vil stille store krav til fremtidens borgere. Blant annet kommunikasjon og samarbeid vil i fremtiden stå som ferdigheter som i stadig større grad vil bli utfordret. Undervisningen og hva en elev skal lære må derfor både være relevant og fremtidsrettet (Utdanningsdirektoratet, 2019). Som lærere må vi derfor inneha ulike redskaper i vår verktøykasse i forbindelse med undervisningsplanlegging, og i den siste tiden har et nytt begrep inntatt undervisningsrom rundt om i verden, Escape room (Taraldsen & Haara, 2020, s. 28). Dialog og samarbeid vil være sentralt i denne studien, hvor det har vært benyttet en blandet metode, for å svare på problemstillingen «Om og i hvilken utstrekning kan didaktisk escape room bidra til matematisk verbal dialog og samarbeid mellom elever i klasserommet?». Studien har vært rettet mot elever på videregående utdanning som har deltatt i læringsaktiviteter ved bruk av escape room. Etter gjennomføringen av læringsaktiviteten, ble elevene bedt om å delta i en spørreundersøkelse som dannet utgangspunkt for det kvalitative forskningsintervjuet. Robin Alexander (2020, s. 131) har utviklet et rammeverk hvor han peker på prinsipper som kjennetegner dialogisk undervisning. Kollektivitet, gjensidighet og støtte kan bidra til at dialog og læringspotensial kan få størst mulighet til å utfolde seg i klasserom hvor disse kjennetegnene viser seg. Denne undersøkelsen har vist at elevene i stor grad mener at escape room fremmer engasjement, samarbeid og praktisk læring. I tillegg mener de at læringsaktiviteten kan bidra til dypere forståelse for enkelte tema. Læringsaktiviteten har bidratt til opplevelse av variasjon og informantene i denne studien har uttrykt et ønske om dette i sin skolehverdag. Videre viser mine funn at elevenes oppfatning av læringsaktiviteten styrker oppfatningen fra et lærerperspektiv om at denne aktiviteten også faller inn under begrepet dialogisk undervisning. Flere forskere har ønsket videre forskning på fenomenet escape room. Denne studien har bidratt til dette, samt vist at tidligere forsknings positive oppfatninger av læringsaktivitetens plass i klasserommet kan være fornuftig. Som andre forskere mener jeg likevel at fenomenet trenger ytterligere studier og modning for å tydeliggjøre bruk av denne læringsaktiviteten.
dc.description.abstractSociety is rapidly changing, and future citizens will face significant demands. Skills such as communication and collaboration will increasingly be challenged. Education and what students should learn must be both relevant and future-oriented (Utdanningsdirektoratet, 2019). As teachers, we must therefore gain various tools in our toolkit, and recently, a new concept has emerged in classrooms worldwide. Escape rooms have gained popularity in many educational institutions (Taraldsen & Haara, 2020, s. 28). Dialogue and collaboration are central in this study, which has employed a "Mixed Methods" design to answer the research question "To what extent can didactic escape rooms contribute to mathematical verbal dialogue and collaboration among students in the classroom?". The study has been aimed at high school students who have participated in learning activities using escape rooms. After the activities, students completed a survey that formed the basis for qualitative research interviews. Robin Alexander (2020, s. 131) has developed a framework highlighting principles of dialogic teaching. Collectivity, reciprocity, and support can enhance dialogue and learning potential in classrooms where these characteristics are evident. The study showed that students believe escape rooms promote engagement, collaboration, and hands-on learning. Additionally, they believe these activities can lead to a deeper understanding of certain topics. The learning activity has provided a sense of variety, and the participants in this study have expressed a desire for this in their school days. Furthermore, the study indicates that students' perception of the learning activity reinforces the idea from a teacher's perspective that this activity falls under the concept of dialogic teaching. Several researchers have called for further research on the phenomenon of escape rooms. This study contributes to this call and suggests that previous research's positive views on the activity's place in the classroom may be justified. However, like other researchers, I believe that the phenomenon requires further study and development to fully understand its potential in education.
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectEscape room
dc.subjectLæringsaktiviteter
dc.subjectDidaktiske escaperoom
dc.titleDidaktiske escape room i matematiske læringsaktiviteter
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2024-06-03T10:03:27Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i matematikkdidatikk
dc.description.localcodeMAT699
dc.description.localcodeVID-MAUMAT
dc.subject.nus753199
fs.subjectcodeMAT699
fs.unitcode12-11-0
dc.date.embargoenddate2025-06-03


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record