Kvalitetstriangelet - Kvalitetsforståelse hos det offentlige, ansatte og beboere ved norske sykehjem
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3147467Utgivelsesdato
2024-06-03Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master theses [103]
Sammendrag
Denne masterstudien har undersøkt kvalitetsforståelse hos det offentlige, ansatte ogbrukerenden ved norske sykehjem. Gjennom å redegjøre for de ulike forståelsene samteventuelle avvik, uklarheter eller motsigelser har det vært et mål å studere samspillet ogbakgrunnen for de ulike forståelsene. De tre aktørene er alle legitime aktører ikvalitetsdebatten, og henvises til i denne oppgaven som hver sin ende i et kvalitetstriangel.Samspillet mellom aktørene vil illustreres gjennom oppgavens teoretiske rammeverk somomfatter teorier om hierarkisk implementering, translasjonsteori og bakkebyråkrati. Et tredeltteoretisk rammeverk er valgt for å kunne gi helhetlig innsikt av hvordan de ulike aktøreneforstår kvalitet, samt samspillet mellom aktørene og kvalitetsforståelsene.
For å belyse dette gjennomføres det to dokumentanalyser av offentlig styringsdokumenter ogav tidligere forskningsstudier for å belyse det offentliges og brukerendens syn på kvalitet. Forå få innsikt i ansattes kvalitetsforståelse er det gjennomført semistrukturerte intervju av ulikeansatte ved private sykehjem i Bergen.
Studien viser at aktørenes kontekst har stor betydning for kvalitetsforståelsen.Bakkebyråkratiske implikasjoner om møte mellom tjenesteyter og tjenestemottaker har storbetydning for hvordan de to aktørgruppene operasjonaliserer kvalitet. Likevel preges ogsåansattes forståelser av hierarkiske føringer og vertikale oversettelsesprosesser, som også visesi den offentlige kvalitetspolitikken. Gjennomgående finner studien at ressursmangel har storbetydning for kvalitetsarbeidet som utføres i praksis.