Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorStorviken, Siljeeng
dc.date.accessioned2015-06-18T08:55:32Z
dc.date.available2015-06-18T08:55:32Z
dc.date.issued2015-05-14
dc.date.submitted2015-05-14eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/10019
dc.description.abstractSteinerskolen har siden 1926 vært et pedagogisk alternativ til offentlig skole i Norge, men det har blitt gjort lite forskning på området. I dette prosjektet har jeg ønsket å belyse steinerskolens religions- og livssynsundervisning i praksis ved å knytte det opp til teoretiske perspektiver og tilnærminger innenfor religionsvitenskap, religionsdidaktikk og religionsundervisning. Prosjektet er en empirisk studie av representasjoner av religion i religions- og livssynsundervisningen ved steinerskolen, og baserer seg på kvalitative metoder og feltarbeid ved to steinerskoler i Norge. Ved disse to skolene observerte jeg religions- og livssynsfaget på videregående trinn, og intervjuet elever og lærere. Det ble viktig å se på læreplanens ulike nivåer for å få et inntrykk av hva, hvordan og hvorfor lærerne gjorde som de gjorde i undervisningen, og elevenes forståelse og oppfatning av undervisningen i praksis. Derfor har jeg også benyttet meg av et læreplanteoretisk begrepssystem. Gjennom prosjektet fikk jeg et innblikk i representasjoner av religion i religions- og livssynsundervisningen ved to steinerskoler i Norge.en_US
dc.description.abstractThe Waldorf School is one of the largest private schools in Norway, and has had a foothold in the country since 1926. It's an alternative to public school, but not a lot of research has been done on this area compared to the public school. The aim of this project was examining how religion is represented in religious education at the Waldorf upper secondary school. Participant observation and semi-structured interview were the two qualitative methods I used to get an insight into representations of religion in the schools religious education. Theoretical concepts from the didactics of religion, study of religions and conceptualization of curricular domains were used to examine the representations of religions. The thesis is based on the fieldwork I did at two different Norwegian Waldorf schools. I observed the religious education from within the classroom, and interviewed three teachers and five students about representations in the religious education. Another important part of the process was getting an insight into the school´s curriculum. This was essential for understanding how the teachers perceived the curriculum, how this influenced the representations of religion in the classroom, and how the students experienced the religious education. The data material indicates that there is a variation in how teachers understand and interpret the curriculum and the representations in the religious education. This is based on how the teachers perceived religion, the curriculum and what they chose to focus on in the religious education. How the students experience the religious education is influenced by the teachers' knowledge and representations of religion. But when it comes to what the objective of the religious education actually is, the students' view differ somewhat from what the teachers emphasized.en_US
dc.format.extent1156822 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.rightsCopyright the author. All rights reservedeng
dc.subjectSteinerskoleeng
dc.subjectundervisningeng
dc.subjectrepresentasjoneng
dc.subjectreligionsvitenskapeng
dc.subjectreligionsdidaktikkeng
dc.titleRepresentasjoner av religion. En kvalitativ undersøkelse av lærere og elevers perspektiver og oppfatninger av religions- og livssynsundervisningen ved to steinerskoler i Norgeeng
dc.typeMaster thesis
dc.description.degreeMaster i Religionsvitenskap
dc.description.localcodeMAHF-RELV
dc.description.localcodeRELV350
dc.subject.nus714999eng
fs.subjectcodeRELV350


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel