• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Humanities
  • Department of Linguistics, Literary and Aestetic Studies
  • Department of Linguistics, Literary and Aestetic Studies
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Humanities
  • Department of Linguistics, Literary and Aestetic Studies
  • Department of Linguistics, Literary and Aestetic Studies
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

..men det viktigste er å kunne snakke En studie av innlærere med liten skolebakgrunn og lærere sin erfaring med norskopplæringa

Smørdal, Gro
Master thesis
Thumbnail
View/Open
144683605.pdf (1.394Mb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/12338
Date
2016-05-18
Metadata
Show full item record
Collections
  • Department of Linguistics, Literary and Aestetic Studies [685]
Abstract
I denne oppgaven har jeg undersøkt hvordan innlærere og lærere opplever norskopplæringa på spor 1. Utvalget i undersøkelsen er hentet fra to voksenopplæringssentre i to kommuner. Datamaterialet bygger på metodene intervjuer og observasjon, som ble utført over to ulike perioder. Åtte innlærere og fem lærere blir intervjuet om hvordan de opplever norskopplæringa på alfabetiseringsmodulen og praksisplassen. Innlærerne blir i tillegg observert på skole og praksisplass. Alle innlærerne har liten og ingen skolebakgrunn fra hjemlandet, og de er deltakere i introduksjonsprogrammet. Jeg forsøker å gi svar på hva som er viktig å lære, om morsmålsstøttet undervisning er til hjelp og hvordan språkopplæring fungerer på praksisplassen. Resultatene viser at det viktigste for innlærerne er å kunne snakke. Lærerne er klar over at en muntlig tilnærming er viktig, men introduserer likevel skriftspråket tidlig i opplæringen. Funnene viser at innlærerne er mer språklig aktive på skolen og lærer mest der. Språkopplæring på praksisplassen fungerer dersom innlærerne får nok støtte og veiledning i et litt rolig tempo.
 
In this master thesis I examine how non- literate adult learners and their teachers examine second language learning (L2, which is Norwegian) at school and at working practice. The informants that this work is based on, come from two different schools and municipalities. The research methods are interviews and observation during two separate periods. All the informants were interviewed, the L2 - learners by using interpreters. The L2 - learners were also observed at school and at working practice. I examine what they want to learn, if the use of L1 (first language) is to any help and how it is possible to learn Norwegian at work practice. The findings show that the L2 - learners most of all want to speak the language. Even if the teachers are aware of the importance of an oral basis for second language learning, written language is still introduced quite early. The findings also show that the L2-learners learn better at school. However, if learners receive tutoring and guidance at a slower pace, the learning outcome at work practices are improved.
 
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit