• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Mathematics and Natural Sciences
  • Geophysical Institute
  • Geophysical Institute
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Mathematics and Natural Sciences
  • Geophysical Institute
  • Geophysical Institute
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Implementering av indikeringssystem på dieselmotor og tester av dieseloljer

Skaar, Kjetil
Master thesis
Thumbnail
View/Open
144797203.pdf (8.086Mb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/12592
Date
2016-05-31
Metadata
Show full item record
Collections
  • Geophysical Institute [738]
Abstract
This report shows the implementation of indication systems and the setup of the lab for a single cylinder diesel engine located at Bergen Univercity College. Further on a study of alternative fuels was carried out, basing the study upon the laboratory engine. Two methods were used to test the different fuels. Tests of different fuels on the engine were carried out. The new indication system was used to determine the thermodynamic differences regarding to change in fuel properties. Also a system for monitoring exhaust gases and emissions were used during the tests. Simulations using software was carried out to check the fuel properties and their differences. Both engine parameters and fuel properties were changed to simulate the tests on the laboratory engine.
 
Rapporten viser implementering av et indikeringssystem på en laboratoriemotor, samt oppbygging av et motorlaboratorium med en enkeltsylindret dieselmotor ved HiB. Videre ble et forskningsprosjekt av alternative brennoljer utført på testmotoren. To metoder ble brukt til testingen: fysisk testing på motoren og simuleringsforsøk i programvare på PC. Fysiske tester på motoren, hvor det nye indikeringssystemet ble brukt, for å finne termodynamiske forskjeller i forbrenningen som følge av forskjeller i brennoljens egenskaper. I tillegg ble det brukt avgassmåleutstyr for å se på utslippsforskjeller under testene. Simuleringsforsøk ble gjort med programvare på PC for å sjekke om brennoljenes egenskaper påvirket motorens egenskaper. Resultatene ble sammenlignet opp mot måleresultatene fra testmotoren.
 
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the Author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit