• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Economics
  • Department of Economics
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Economics
  • Department of Economics
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tapsaversjon i et konkurrerende Newsvendor-problem

Hektoen, Ola Helseth
Master thesis
Thumbnail
Åpne
144802508.pdf (2.010Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/12810
Utgivelsesdato
2016-06-01
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Department of Economics [244]
Sammendrag
I denne oppgaven utvides det klassiske Newsvendor-problemet til å gjelde for to tapsaverse selgere i samme marked. Formålet med oppgaven er å formulere et problem som er nærmere det problemet som virkelighetens «avisselgere» står ovenfor. I oppgaven formuleres Newsvendor-problemet for to konkurrerende selgere og to samarbeidende selger. Disse problemene løses så numerisk. Metoden for det konkurrerende og det samarbeidende problemet er imidlertid forskjellig. Det samarbeidende problemet består av ett maksimeringsproblem. Dette maksimeringsproblemet formuleres som et lineært program i Matlab og løses numerisk. Det konkurrerende problemet består av to maksimeringsproblem som skal løses simultant, derfor blir spillteori tatt i bruk for å løse problemet. Siden selgerne i denne oppgaven antas å være identiske, må den symmetriske bestillingen være en Nash-likevekt. For substitusjonskonstanter mindre enn en, vil også den symmetriske Nash-likevekten i de fleste tilfeller være unik. Siden Nash-likevekten er symmetrisk anvendes lineær programmering og Matlab til å løse problemet. Det lineære programmet til selgerne løses ved å behandle konkurrentens bestilling som eksogen, Nash-likevekten er oppnådd når det er likhet mellom eksogen og endogen bestilling. Oppgaven finner at tapsaverse selgere kan bestille mer enn risikonøytrale selgere, dersom underskuddskostnadene er større enn null og bestillingskostnadene er relativt store. Positive underskuddskostnader og høye bestillingskostnader kan også føre til at markedets totale bestilling øker når to konkurrerende selgere velger å samarbeide. Det blir også vist at markedets totale bestilling kan gå ned når antall selgere i markedet øker fra en selger til to konkurrerende selgere, for en substitusjonskonstant mindre enn en.
Utgiver
The University of Bergen
Opphavsrett
Copyright the author. All rights reserved.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit