• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Sociology
  • Department of Sociology
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Sociology
  • Department of Sociology
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Barnehagekvalitet: En sosiologisk studie av hvordan barnehageansatte ser på kvalitet, barn og rammene til barnehagen

Bratholmen, Nadine Viktoria Lunde
Master thesis
Thumbnail
Åpne
147317218.pdf (778.5Kb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/12815
Utgivelsesdato
2016-06-29
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Department of Sociology [352]
Sammendrag
Denne studien ser nærmere på ulike aspekter av barnehagekvalitet og hvordan den forstås av ansatte i barnehager. I lengre tid har utbygginger av barnehageplasser vært hovedfokus, men i de senere årene igjen har det fått et større fokus på barnehagekvaliteten. Barnehagen er en viktig del av både barn, foreldre og ansattes hverdag. Nesten alle barn går i dag i barnehagen, og den omfatter store deler av barns barndom. Barnehagekvalitet rommer mange dimensjoner, og den kan forstås ulikt av forskjellige aktører. Blant annet er barnehageansattes syn på kvalitet viktig å forske på fordi det til dels er de som skal utøve kvalitetsarbeidet. Fordi det finnes lite forskning på barnehageansattes syn på barnehagekvaliteten har jeg valgt å utføre en kvalitativ studie der jeg benytter barnehagekvalitet som sensitiverende begrep, og tolke det ut ifra hva barnehageansatte sier om begrepet. Problemstillingene er delt inn i én hovedproblemstilling og tre underproblemstillinger: 1) Hvordan ser ansatte i barnehager på «kvalitet»? a) Hvilke syn på barn er representert i de ansattes forståelse av hva barnehagekvalitet er? b) Hvilket syn har barnehageansatte på rammene de arbeider innenfor? c) Hvordan arbeider ansatte innen ulike barnehagerammer? I analysen ser jeg min empiri i lys av barndomssosiologi med særlig vekt på ulike måter å se barna, i tillegg til å trekke inn forskning om barnehager med vektlegging av de ansattes situasjon. Jeg gikk bredt ut og så på flere ulike aspekter av barnehagekvaliteten for å belyse hovedproblemstillingen. Det ble utført 8 semi-strukturelle intervju med barnehageansatte i ulike barnehager i Bergen og omegn. Utvalget besto av 5 kvinner og 3 menn hovedsakelig fordelt i aldersgruppen 20-30 år. Ved å benytte barnehagekvalitet som sensitiverende begrep og utføre en emperinær og grounded inspirert analyse fikk jeg et innblikk i begrepets helhet og sammenhengen mellom ulike sider ved arbeidet i barnehagen. Informantene omtalte kvalitet i forhold til to hoveddimensjoner; kvalitet i arbeidet med barna og kvalitet i barnehagens rammebetingelser. De fleste hadde en jordnær tilnærming til kvalitet, og omtalte ikke barnehagekvalitet ut ifra ulike typer som man ofte finner i litteraturen. Informantene omtalte barnehagekvalitet i dens helhet, var opptatt av sammenhengen mellom de ulike dimensjonene og hvordan de balanserte mellom ulike hensyn. Informantene brukte mange ulike perspektiv på barn når de snakket om kvalitet, hadde ulike syn på rammebetingelsene og forskjellige måter å arbeide på. Informantene vektla særlig hvor viktig arbeidet med barna er, og enkelte vektla dette som viktigere enn barnehagens rammebetingelser. De hadde både positive og negative syn på ulike aspekter av rammebetingelsene til barnehagen. Informantene opplevde at de ikke var i stand til å endre rammene og at de måtte gjøre det beste ut av de betingelsene de hadde. Samtidig vektla de at rammebetingelsene i barnehagene var forsvarlige.
Utgiver
The University of Bergen
Opphavsrett
Copyright the author. All rights reserved.

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit