Misoppfatninger innen betinget sannsynlighet for elever i den videregående skole
Master thesis

View/ Open
Date
2016-09-20Metadata
Show full item recordCollections
- Department of Mathematics [1001]
Abstract
Masteroppgaven handler om ulike misoppfatninger elever på videregående skole har innen emnet betinget sannsynlighet. I teorien belyses misoppfatninger, feilslutninger og heuristikker med hovedvekt på betinget sannsynlighet. I oppgaven har jeg brukt mixed method, en blanding mellom kvantitativ og kvalitativ metode. Til den kvantitative delen har jeg brukt oppgaver innen betinget sannsynlighet utarbeidet av Diaz og Fuente. De kaller denne samlingen av oppgaver for CPR (Conditional Probability Reasoning). Jeg bruker de samme oppgavene i den kvalitative delen av masteroppgaven i oppgavebasert intervju. Jeg sammenligner mine resultat med resultat fra CPR, og studerer graden av ulike misoppfatninger, relatert til grupper som har hatt eller ikke har hatt undervisning i emnet. Hvilke misoppfatninger som reduseres, består eller øker, diskuteres før sammendrag, konklusjon og implikasjon.