Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLarsen, Daniel Michael
dc.date.accessioned2017-03-24T12:48:49Z
dc.date.available2017-03-24T12:48:49Z
dc.date.issued2016-11-15
dc.date.submitted2016-11-15eng
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/15613
dc.description.abstractDet er over en milliard biler i verden i dag, og konsekvensene er trafikkproblemer, støy, luftforurensning, helseproblemer og ineffektiv arealbruk i mange av storbyene. Forskere argumenterer at transportsystemet i mange av dagens byer er ineffektiv. Derfor er det et kritisk behov for et mer bærekraftig transportsystem. Likevel finnes det bevis for et skiftet imot et bærekraftig transportsystem. Fokuset på å transformere det bilavhengige miljøet i mange byer, for å få plass til mer bærekraftige transportformer som kollektivtransport, gange og sykkel. Bildeling har hatt en eksplosiv utvikling over hele verden de siste tiårene. Bildeling er sett som et alternativ til de som trenger bilen til ulike formål, der andre transportformer ikke er den praktiske transportmetoden. Mange studier på bildeling over hele verden rapporterer om en rekke fordeler for transportsystemet på mange ulike måter, både for samfunnet og miljøet. Gjennom en grundig case-studie utforsker denne masteroppgaven en ikke - profitt drevet organisasjon i Norge som heter Bildeleringen i Bergen. Overordnet prøver jeg å ta for meg hva potensialet for bildeling er, og hvordan det kan brukes til å påvirke bilavhengigheten i samfunnet. Prosjektet er også prøver å finne bevis på hvordan bildeling kan bidra til et bærekraftig transportsystem i Bergen. Derfor er det hensiktsmessig å finne ut hvilke motivasjoner andelseierne har for å bli medlem og hvorfor andelseierne velger å bli medlem av Bildeleringen. Det er også interessant å se hvordan deres erfaringer med medlemskapet endrer kjøremønsteret. Den teoretiske tilnærmingen til denne studien omhandler teorier rundt transportplanlegging og atferd. Denne studien omfatter en survey av 562 medlemmer av Bildeleringen og flere semi-strukturelle intervju av nøkkelinformanter knyttet til Bildeleringen og statlige og politiske informanter. Resultatene tyder på at potensialet for bildeling er høyst tilstede, men ikke uten utfordringer, som er forbundet med hvorvidt vi nå målet om et bærekraftig transportsystem. Likevel viser funn i denne studien at bilavhengighet kan reduseres, ved å endre folks atferd. Funnene viser at bilavhengighet kan reduseres ved gjennom atferdsendring ved å tilby bildelingstjenester som et alternativ til bilbruk. Funnene viser også at Bildeleringens medlemmer, samt andre bildeleordninger kan endre atferd i henhold til bilavhengighet er mulig i fremtiden.en_US
dc.description.abstractThere are more than one billion cars in the world today and the consequences are heavy traffic problems, noise, air pollution, health problems and inefficient land use across many cities. Scientists are arguing that the transport system in many of today's cities are inefficient and unsustainable. Therefore, the need of a more sustainable transport system is critical. Never the less there are evidence that shifting towards a more sustainable transport system is on the rise. The focus on transforming the car dependent environment in many cities to fit more sustainable transport modes like mass transit, walking and cycling. Car sharing is seen having an explosive development all over the world the last decades. Car sharing is an alternative to those that still need the car where other transport modes not the most convenient travel mode. Many studies on car sharing all over the world are reporting evidence that benefits the transport system in many different ways, both for the society and the environment. This master thesis is exploring a car sharing non - profit organization called Bildeleringen in Bergen, Norway through an in-depth case study. Overall I attempt to address what the potential are for car sharing, and how it could be used to influence the car dependency in the society. The project is also trying to find evidence on how car sharing could lead to a sustainable transport system in Bergen. Therefore, it is appropriate to find the motivations on why members of Bildeleringen are joining, and how their car sharing experiences change their driving patterns. Theories around transport planning and behavior are the theoretical approach of the study, but also empirical knowledge on the concept of car sharing. This study includes both methods of a survey of 562 members of Bildeleringen and several semi-structural interviews of key informants connected to Bildeleringen and governmental and political informants. The results indicate that the potential for car sharing is highly present but not without challenges, which are associated with whether or not we reach the goal of a sustainable transport system. Yet findings show that car dependency could be reduced by changing people's behavior by offering alternatives to privately owned cars. The findings on behavior on car sharing members in Bildeleringen, as well as other car sharing organizations indicates that this behavior change on car dependency could be realistic in the future.en_US
dc.format.extent2386534 byteseng
dc.format.mimetypeapplication/pdfeng
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectBildelingeng
dc.titleBildeling som et bidrag til et bærekraftig transportsystem - en studie av Bildeleringen i Bergen.eng
dc.typeMaster thesisen_US
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved.en_US
dc.description.localcodeGEO350
dc.description.localcodeMASV-GEOG
dc.subject.nus733111eng
fs.subjectcodeGEO350


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel