• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Sociology
  • Department of Sociology
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Sociology
  • Department of Sociology
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

«Livet på børsen» En kvalitativ studie av unge private investorers deltakelse i finansmarkedet

Nordheim, Espen Solbakken
Master thesis
Thumbnail
View/Open
master thesis (797.5Kb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/16005
Date
2017-06-13
Metadata
Show full item record
Collections
  • Department of Sociology [353]
Abstract
Denne studien tar for seg et lite utforsket tema i sosiologien. Den undersøker unge private investorer som deltar aktivt i finansmarkedet. Private investorer er ikke-profesjonelle aktører som investerer egne penger. Problemstillingen retter seg mot hvordan investorene formes som økonomiske aktører og hvordan de som investorer opererer i markedet. En viktig faktor i studien er nettopp at de er private investorer, og derfor investerer i en hverdagslig setting. Dette skaper egne premisser som skiller seg fra hvordan profesjonelle aktører handler. Studien baserer seg på empiri fra syv kvalitative intervjuer med personer som aktivt handler i finansmarkedet. Som rammeverk brukes begreper og tidligere studier fra økonomisk sosiologi og finanssosiologi. For å svare på problemstillingen analyseres tre aspekter sosiale relasjoner, motivasjon og virkemidler. Sosiale relasjoner spiller ulike roller i både formingen av investorene og hvordan de opererer i markedet, og er særlig viktig i introduksjonsfasen og som kanal til informasjon som kan brukes i investeringene. Motivasjonen for å delta handler for informantene både om muligheten til å få avkastning på pengene sine, og finansinvesteringer som en hobby. Virkemidlene som investorene benytter seg av er mange og har ulik «profesjonalitetsgrad». De er alle med på hjelpe informantene å ta best mulig beslutning. Alle de tre aspektene spiller ulike roller for investorene som markedsaktører. Studien tar for seg mikrososiologiske faktorer ved investorene som kan være med på å øke forståelsen av private investorers oppførsel i markedet.
Description
Postponed access: the file will be accessible after 2018-05-30
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the author. All rights reserved.

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit