Tilpasning av elektronisk innsprøytningssystem, type Common Rail, for en én-sylindret dieseldrevet laboratoriemotor
Master thesis

View/ Open
Date
2017-06-23Metadata
Show full item recordCollections
- Geophysical Institute [1296]
Abstract
A modern diesel engine meets stringent demands in efficiency and emissions by adapting advanced technology. The technological advancements include the fuel injection system where advanced micro processing and fast actuators inject exact volumes of fuel, at varying pressure and timing in terms of the engines operating point. This thesis explains the programming and operational aspects when HVL’s laboratory diesel engine is rebuilt with a modern electronic common rail fuel injection system. The advanced software and hardware used in the rebuild enables the injection to be programmed with a main goal of reduced soot emissions and smoother combustion. Initial results show very good tendencies in terms of emissions and mechanical loading. Additionally, the rebuild has given the engine operator the ability to control the key injection parameters in real-time, while monitoring the results with advanced indicating systems. By this, the laboratory engine has gained an important aspect which will improve the teaching and the results from research on alternative fuels. En moderne dieselmotor møter stadig strengere krav til ytelser og utslipp ved å benytte avansert teknologi, blant annet i forbindelse med innsprøytningen av brennstoff. Elektroniske innsprøytningssystemer bruker avanserte mikroprosessorer og hurtige aktuatorer til å sprøyte inn nøyaktig utregnede brennstoffmengder ved varierende trykk og tidspunkt i henhold til motorens driftspunkt. Denne avhandlingen tar for seg de driftstekniske aspektene når HVL sin laboratoriemotor fra 60-tallet skal bygges om med et moderne elektronisk common rail innsprøytningssystem. Med avansert datastyring og programvare vil innsprøytningen programmeres med målsetning om reduserte sotutslipp og jevnere forbrenning. Innledende resultater viser svært lovende tendenser i henhold til utslipp og mekanisk belastning. Ved at kritiske innsprøytningsparametere kan tilpasses i sanntid samtidig som at resultatene overvåkes med motorens avanserte indikering- og monitoreringssystem har motoren fått et tilført aspekt som vil gagne fremtidig undervisning og forskning på alternative brennstoffer.