Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorLjones, Eirinn Hesvik
dc.date.accessioned2017-06-29T07:59:17Z
dc.date.available2017-06-29T07:59:17Z
dc.date.issued2017-06-27
dc.date.submitted2017-06-26T22:00:09Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/16118
dc.description.abstractRåd og veiledning er det hjelpetiltaket barneverntjenestene i Norge oftest benytter. Formålet med denne studien har vært undersøke hvordan tiltaket råd og veiledning begrunnes av barnevernstjenestene, hva som er formålet, samt hvordan barneverntjenestens rolle fremstår i tiltaket. Til tross for at mange familier mottar dette tiltaket eksisterer det lite forskningsbasert kunnskap om råd og veiledning som tiltak i barnevernet, og det foreligger ikke noen retningslinjer for tiltakets innhold og utøvelse. Studien er en kvalitativ dokumentanalyse av barneverntjenestenes vedtak om råd og veiledning, samt tilhørende tiltaksplaner. Datamaterialet består av 99 vedtak og tilhørende tiltaksplaner og vedrører totalt 84 barn og familier. Funnene i studien indikerer at det ifølge barneverntjenestene er en rekke ulike begrunnelser for at familiene mottar råd og veiledning. Begrunnelse har blant annet utgangspunkt i barnas-, og foreldrenes helse, samspill, foreldrenes omsorgsutøvelse, rutiner og miljømessige faktorer. I beskrivelsen av formålet med tiltaket innsnevres derimot barneverntjenestens fokus. Formålet med tiltaket handler i stor grad om å endre foreldrenes omsorgsutøvelse med særlig vekt på foreldrenes tilstedeværelse for barnet og deres oppdragelsesstrategier. Strukturelle forhold, eller foreldrenes helse nevnes sjelden når barneverntjenesten formulerer formålet med tiltaket. I dokumentene fremkommer barneverntjenestens rolle seg først og fremst som en støtte for foreldre gjennom å gi dem råd og veiledning. Implisitt og i enkelte tilfeller eksplisitt innebærer veiledningen også en form for kontroll av at foreldre utøver foreldreskapet i tråd med gitte normer i samfunnet. Funnene kan forstås som at barneverntjenestene i hovedsak støtter seg på kunnskap om tilknytningsteori og utviklingspsykologi når de gir innhold til tiltaket. På en annen side viser forskning at når hjelp skal gis, er det viktig med et mer helhetlig fokus på familiens utfordringer, f.eks. barns levekår. Videre drøftes det i oppgaven hvordan gjeldende syn på foreldreskap legger føringer for hva som vektlegges når barneverntjenesten setter inn tiltaket råd og veiledning.en_US
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.subjectHjelpetiltakeng
dc.subjectRåd og veiledningeng
dc.subjectBarneverneteng
dc.titleRåd og veiledning som tiltak i barneverneteng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2017-06-26T22:00:09Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reservedeng
dc.description.degreeMasteroppgave i barnevern
dc.description.localcodeMABARN351
dc.description.localcodeMAPS-BARN
dc.subject.nus762106eng
fs.subjectcodeMABARN351
fs.unitcode17-33-00


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel