«Jeg tenker meg at jeg er der med Valerie»: Om narrative strukturer og deres samspill med motiviske, tematiske og poetiske elementer i Sara Stridsbergs roman Drömfakulteten
Abstract
Oppgaven utforsker Sara Stridsbergs roman Drömfakulteten- tillägg till sexualteorin gjennom en nærlesning fundert i Gérard Genettes narrative teori. Analysen av Stridsbergs roman undersøker en fragmentert og mangefasettert tekst, med vekt på narrative teknikker som metanarrasjon, gjentakelser, kronologiske brudd, ulike fortellestemmer, intertekstualitet, transtekstualitet og kollasj. I tillegg utforskes motivkretser, samt måten noen av disse utvikles til dynamiske troper, som befester en sammenheng mellom tematiske og formelle element i Drömfakulteten. This thesis explores the Swedish writer Sara Stridsberg’s novel Drömfakulteten – tillägg till sexualteorin through the method of close reading with a theoretical foundation in Gérard Genettes narrative discourse. The analysis of Stridsberg’s novel examines a fragmented and multifaceted text, with an emphasis on narrative techniques as meta narration, repetition, chronological breaks, narration, intertextuality, transtextuality and collage. In addition, there will be a further exploration of the common motifs in the novel, and how they develop into dynamic tropes that fortify a connection between thematic and formal elements in Drömfakulteten.