Fører omvendt undervisning til høyere læringsutbytte?
Abstract
Omvendt undervisning blir mer og mer populært. Omvendt undervisning er en undervisningsmetode hvor gjennomgangen av nye temaer gjøres ved at elevene ser en videoforelesning hjemme, når eleven kommer på skolen vil fokuset være på å arbeide med forskjellige typer oppgaver under veiledning av læreren og medelever. Det jeg har ønsket å undersøke er om omvendt undervisning fører til at eleven får høyere læringsutbytte enn ved tradisjonell undervisning. For å svare på dette vil jeg finne ut om elever som tar praktisk matematikk i vg1 får bedre resultat på en kapittelprøve og en heldagsprøve ved omvendt undervisning enn ved tradisjonell undervisning. Denne studien er en kvasieksperimentell studie hvor jeg sammenligninger to klasser som har omvendt undervisning og to klasser som har tradisjonell undervisning. Elevene som hadde omvendt undervisning så en video hjemme og jobbet med oppgaver på skolen, mens elevene som hadde tradisjonell undervisning hadde teorigjennomgang på skolen og jobbet med oppgaver hjemme. For å sammenlikne gruppene så hadde alle elevene en test før eksperimentet startet, når eksperimentet var slutt hadde de en ny prøve og tre måneder etter at eksperimentet var ferdig hadde de en siste prøve. Eksperimentet viste at det var ingen signifikant forskjell på prøveresultatene for de to gruppene, verken på prøven rett etter at eksperimentet var avsluttet eller på prøven som var tre måneder etter at eksperimentet var ferdig.