• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Medicine
  • Department of Global Public Health and Primary Care
  • Department of Global Public Health and Primary Care
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Medicine
  • Department of Global Public Health and Primary Care
  • Department of Global Public Health and Primary Care
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mestring av virkninger etter seksuelle overgrep

Vea, Hildur
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Masteroppgave-vea.pdf (1.131Mb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/1732
Date
2001
Metadata
Show full item record
Collections
  • Department of Global Public Health and Primary Care [1918]
Abstract
Dette er en litteraturoppgave om mestring av virkninger etter seksuelle overgrep hos voksne kvinner. Oppgaven presenterer og drøfter hva som fremmer en positiv mestring hos de utsatte, og hvordan utøvelse av sykepleie kan bidra til en økt positiv mestring. Oppgaven bygger på kilder som forskningsartikler og tidskriftartikler, fagbøker, NOUèr og offentlige kilder. De to første kapitlene avklarer begreper og forhold som blir et bakteppe for å forstå hva mestring av virkninger etter seksuelle overgrep dreier seg om. Teori om virkninger etter seksuelt misbruk baserer seg på flere kilder; 1) Finkelhor og Browne`s teori om skadelige prosesser som oppstår hos barn som følge av seksuelt misbruk, 2) Ann Luise Kirkengen`s beskrivelse av 7 fenomen som er karakteristiske hos voksne utsatte, og 3) En oversikt som viser hvilke sykdommer, diagnoser og problemområder som forekommer hyppigere hos seksuelt misbrukte personer enn i en normalbefolkning. Begrepet mestring presenteres ut fra Lazarus & Folkman sin teori om mestring som prosess. De mest sentrale begrepene er mestringsressurser, mestringsstrategier og vurderinger. Det er laget en modell som viser hvordan disse begrepene virker i forhold til hverandre i en mestringsprosess. Drøftingen er inndelt i fire kapitler. Gjenerindringsprosess og forhold som virker på denne tas opp i kapittel 5. Hvilke mestringsressurser og hvordan de innvirker på utsattes mestring tas opp i kapittel 6. Hvilke mestringsstrategier som gir en positiv mestring tas opp i kapittel 7. Hvordan sykepleie kan utøves for å fremme en positiv mestring hos utsatte, tas opp i kapittel 8. Det gis i oppgaven eksempler på forsvarlig og uforsvarlig sykepleie i møte med utsatte kvinner i noen av de sammenhenger som sykepleiere møter utsatte kvinner, eksempelvis psykisk helsevern, gynekologiske avdelinger og fødeavdelinger, helsestasjoner og barneavdelinger, og somatisk helsetjeneste.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the author. All rights reserved
The author

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit