• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Humanities
  • Department of Foreign Languages
  • Department of Foreign Languages
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Humanities
  • Department of Foreign Languages
  • Department of Foreign Languages
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Norwegian upper secondary EFL teachers’ attitudes, knowledge and beliefs about learner autonomy

Haglund, Linda
Master thesis
Thumbnail
View/Open
master thesis (1.816Mb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/17706
Date
2018-05-10
Metadata
Show full item record
Collections
  • Department of Foreign Languages [507]
Abstract
Denne masteroppgaven er skrevet innenfor engelsk didaktikk og har hatt som hensikt å se nærmere på norske læreres kunnskap, holdning og tanker om elevautonomi. Studien har blitt gjennomført blant lærere som underviser i engelsk på videregående skole i VG1 studiespesialiserende, VG1 yrkesfag eller VG2 yrkesfag. Elevautonomi er et begrep man ofte ser brukt i sammenheng med fremmedspråklæring, men det har til nå blitt gjort relativt lite forskning på hva lærere tenker om elevautonomi. For å kunne belyse dette, har det ved hjelp av en spørreundersøkelse over internett blitt samlet inn både kvantitativ og kvalitativ informasjon fra lærere ved offentlige videregående skoler over hele landet. Undersøkelsen er landsdekkende med minimum to svar fra hvert fylke. Den teoretiske delen av oppgaven definerer elevautonomi, gir et innblikk i bakgrunnen for elevautonomi og viser hvordan elevautonomi er relevant for læreplanen. Teorikapittelet tar videre for seg hvorfor elevautonomi er hensiktsmessig i engelsk-klasserommet, men ser også på hva som kan gjøre det vanskelig å gjennomføre elevautonomi i praksis. Det er også satt fokus på hvordan elevautonomi kan gjennomføres i praksis. Teorikapittelet gir et innblikk i hvordan læreres oppfatninger og kognisjon kan påvirke deres undervisningspraksis, og derfor bakgrunnen for hvorfor det er viktig å undersøke læreres tanker og oppfatninger. Hensikten med denne undersøkelsen har ikke vært å konkludere hva læreres tanker og erfaringer rundt elevautonomi er. Hensikten har heller vært å starte et arbeid med å få med læreres verdifulle tanker og erfaringer rundt elevautonomi i diskusjonen rundt temaet, ettersom det til slutt er lærerne selv som aktivt må tilrettelegge for autonomi i engelsk-klasserommet. Denne studien viser at norske engelsklærere virker positive til elevautonomi, likevel er det mange av lærerne i studien som uttrykker usikkerhet rundt temaet. Det virker som om en del av lærerne syns det er vanskelig å vite hvordan man kan fremme elevautonomi i engelsk-klasserommet. Denne studien har også vist hvilke utfordringer lærerne støter på i arbeidet med elevautonomi.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit