dc.contributor.author | Nordtun, Steinar | |
dc.date.accessioned | 2018-06-11T08:59:01Z | |
dc.date.available | 2018-06-11T08:59:01Z | |
dc.date.issued | 2018-06-09 | |
dc.date.submitted | 2018-06-08T22:00:03Z | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/1956/17768 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven utforsker jazzens estetiske uttrykk i poesi og hva den politiske meningen bak denne jazzen betyr. Med dette som basis ser jeg på jazzpoetene Langston Hughes (1902-1967) og Yona Harvey (1974-), og sammenligner hvordan de to former poesien sin ved bruk av jazz. I tillegg til dette drøfter denne oppgaven hvordan den estetiske betydningen av jazz i poesi har endret seg i tidsløpet fra jazzpoesi først fremkom til i dag, samt den politiske meningen som blir kommunisert av disse estetikkene. Videre tar oppgaven for seg i mindre grad likhetstrekkene mellom blues og jazz når de formes i poesi, samt ulikhetene. | no_NO |
dc.language.iso | eng | eng |
dc.publisher | The University of Bergen | eng |
dc.title | Rhythm and rhyme - The Political aesthetics of the jazz poetry of Langston Hughes and Yona Harvey | eng |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2018-06-08T22:00:03Z | |
dc.rights.holder | Copyright the author. All rights reserved | eng |
dc.description.degree | Engelsk mastergradsoppgave | |
dc.description.localcode | ENG350 | |
dc.subject.humord | jazz | no |
dc.subject.humord | Blues | no |
dc.subject.humord | Poesi | no |
dc.subject.humord | estetikk | no |
dc.subject.nus | 711124 | eng |
fs.subjectcode | ENG350 | |
fs.unitcode | 11-20-0 | |