dc.contributor.author | Apelseth, Eva Fohlin | |
dc.contributor.author | Amlie, Christine | |
dc.date.accessioned | 2006-08-14T10:01:05Z | |
dc.date.available | 2006-08-14T10:01:05Z | |
dc.date.issued | 2001 | eng |
dc.identifier.isbn | 82-8088-014-3 (electronic version) | eng |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/1956/1777 | |
dc.description.abstract | Antisocial behavior is arguably one of the most comprehensive and expensive diseases in child psychiatry. Parent Management Training-Oregon (PMT-O), a treatment and prevention program for families with children with antisocial behavior, is currently being introduced in Norway. PMT-O is based on the ”social interaction learning theory”, developed by Patterson and coworkers at Oregon Social Learning Center. PMT-O is a detailed program designed to improve parenting practices, and indirectly reduce antisocial behavior in the children. This paper describes and discusses the theoretical foundation for PMT-O, and gives a detailed description of the treatment program, as well as the implementation of PMT-O in Norway. A questionnaire survey was conducted among the 33 therapists currently undergoing training in the use of PMT-O in Norway, evaluating their satisfaction with the training. | en_US |
dc.description.abstract | Antisosial atferd blant barn og ungdom er et stort og økende helsemessig og økonomisk problem. Parent Management Training – Oregon (PMT-O), et behandlings- og forebyggingsprogram for familier med barn som fremviser antisosial adferd, blir for tiden implementert i Norge som ledd i satsingen på psykisk helsevern. PMT-O er basert på ”social learning interaction theory”, utviklet av Patterson og medarbeidere ved Oregon Social Learning Center. PMT-O er et detaljert program for styrking av foreldrenes foreldreferdigheter, og derved indirekte redusere adferdsproblemer hos barna. Denne hovedoppgaven beskriver og diskuterer det teoretiske grunnlaget for PMT-O, i tillegg til å gi en detaljert beskrivelse av selve behandlingsprogrammet, og dets implementering i Norge. En spørreskjema undersøkelse ble gjennomført blant de 33 terapeutene som har gjennomgått opplæring i PMT-O i Norge, for å evaluere i hvilken grad deltakerne var fornøyd med opplæringen. | no_NO |
dc.format.extent | 1596807 bytes | eng |
dc.format.mimetype | application/pdf | eng |
dc.language.iso | nob | eng |
dc.publisher | The University of Bergen | eng |
dc.title | Parent Management Training - en foreldreveiledningsmetodefor behandling av barn med atferdsproblemer. Teori, behandlingsprogram og implementering i Norge | nob |
dc.type | Master thesis | |
dc.rights.holder | Copyright the author. All rights reserved | |
dc.rights.holder | The author | eng |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Klinisk psykologi: 262 | nob |