• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Humanities
  • Department of Foreign Languages
  • Department of Foreign Languages
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Humanities
  • Department of Foreign Languages
  • Department of Foreign Languages
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Violent ends: Masculinity and school shooting in young adult fiction

Bordvik, Lise Skarsbø
Master thesis
Thumbnail
View/Open
master thesis (580.1Kb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/17781
Date
2018-06-12
Metadata
Show full item record
Collections
  • Department of Foreign Languages [566]
Abstract
Denne masteroppgaven utforsker fremstillingen av maskuliniteter i ungdomsromanen Violent Ends (2015), redigert og del-forfattet av Shaun David Hutchinson. Violent Ends er resultatet av et samarbeidsprosjekt mellom atten anerkjente amerikanske forfattere av ungdomslitteratur og er en av mange ungdomsromaner som i løpet av de siste femten årene har tatt opp et tema som er svært relevant for samtiden, særlig i (men også utenfor) USA; skoleskytinger. Oppgaven analyserer fremstillinger og forståelser av maskuliniteter og disses relasjon til aggressiv og voldelig atferd. Til tross for at skoleskytinger er et eksplisitt kjønnet fenomen forblir dette perspektivet i stor grad utelatt fra mediebildet og allmennhetens forståelse. Jeg argumenterer for at innad i romanens kontekst, som er skolemiljøet i en hvit middelklasse-forstad, hylles uttrykk for maskulinitet som er kontrollerende og dominerende (dominating). Disse kjønnsuttrykkene ivaretar sin overlegne plass i kjønnshierarkiet gjennom trusler om og/eller faktisk vold og aggressiv oppførsel, og vedlikeholder dermed patriarkatet gjennom undertrykkelse av kvinner og underordnede (subordinate) maskuliniteter. Dette miljøet både tolerer og oppfordrer til bruk av vold som del av mannlig kjønnsuttrykk. Denne oppgaven har som mål å bidra til vår forståelse av utviklingen av og uttrykkene for tenåringsmaskulinitet i relasjon til vold og skoleskytinger i USA. Den er imidlertid ikke et forsøk på å identifisere en typologi hvis mål er å gjenkjenne varselsignaler eller lignende ved skoleskytinger eller disses gjerningsmenn.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit