dc.contributor.author | Jordahl, Ane Øie | |
dc.date.accessioned | 2018-07-11T07:10:29Z | |
dc.date.available | 2018-07-11T07:10:29Z | |
dc.date.issued | 2018-06-28 | |
dc.date.submitted | 2018-06-27T22:00:05Z | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/1956/17883 | |
dc.description.abstract | I det norske styringsverket har Fylkesmannen en interessant posisjon mellom stat og kommune som gjør arbeidet på samfunnssikkerhets- og beredskapsfeltet spesielt utfordrende. Fylkesmannens rolle består i å iverksette nasjonal politikk for samfunnssikkerhet og beredskap, samordne samfunnssikkerhetsarbeidet regionalt og å oppfølge og veilede kommunene. I 2017 undersøkte Riksrevisjonen Justis- og beredskapsdepartementets arbeid med samfunnssikkerhet og beredskap, og de fant at balansen mellom fylkesmennenes oppgaver og resultater er bedre sammenlignet med tidligere. Likevel eksisterer det store forskjeller i utøvelsen av beredskapsarbeidet mellom fylkene, og styringen er fortsatt er preget av utfordringer. På bakgrunn av dette er det interessant å studere Fylkesmannens vertikale samordningsrolle. Med feste i samfunnssikkerhets- og beredskapsfeltet, omhandler studien de forholdene som påvirker Fylkesmannens vertikale samordningsrolle hos fylkesmannsembetene i Hordaland og i Møre og Romsdal. Kommunene Askøy og Molde er inkludert for å tydeliggjøre kommunenes perspektiv på Fylkesmannens samordningsrolle. Det har blitt benyttet et organisasjonsteoretisk utgangspunkt for å forklare eventuelle funn ved Fylkesmannens vertikale samordningsrolle. Materialet består av intervjuer med nøkkelinformanter på fylkesnivå og kommunenivå, samt dokumenter på fylkesnivå og kommunenivå i Møre og Romsdal og i Hordaland, i tillegg til Meldinger til Stortinget, Riksrevisjonens undersøkelser og følgeevaluering av nytt styringsrammeverk for Fylkesmannen. Empirien og analysen viser store variasjoner mellom fylkesmannsembetene på flere forhold, i tillegg til at Fylkesmannens vertikale samordningsrolle oppfattes som utfordrende. | en_US |
dc.language.iso | nob | eng |
dc.publisher | The University of Bergen | eng |
dc.subject | Hordaland | eng |
dc.subject | Møre og Romsdal | eng |
dc.subject | beredskap | eng |
dc.subject | Askøy | eng |
dc.subject | samordningsrolle | eng |
dc.subject | vertikal samordning | eng |
dc.subject | samfunnssikkerhet | eng |
dc.subject | krisehåndtering | eng |
dc.subject | Molde | eng |
dc.subject | fylkesmannen | eng |
dc.subject | samordning | eng |
dc.subject | fylkesmann | eng |
dc.subject | casestudie | eng |
dc.subject | intervju | eng |
dc.subject | kulturelt-institusjonelt perspektiv | eng |
dc.subject | komparativ casestudie | eng |
dc.subject | strukturelt-instrumentelt perspektiv | eng |
dc.subject | omgivelsesperspektiv | eng |
dc.title | Mellom barken og veden? Fylkesmannens samordningsrolle i samfunnssikkerhet og beredskap | eng |
dc.title.alternative | The County Governors`s coordination role in Societal Security | eng |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2018-06-27T22:00:05Z | |
dc.rights.holder | Copyright the author. All rights reserved. | en_US |
dc.description.degree | Masteroppgave i administrasjon og organisasjonsvitenskap | |
dc.description.localcode | AORG350 | |
dc.description.localcode | MASV-AORG | |
dc.subject.nus | 731111 | eng |
fs.subjectcode | AORG350 | |
fs.unitcode | 15-12-0 | |