• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Mathematics and Natural Sciences
  • Department of Biological Sciences
  • Department of Biological Sciences
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Mathematics and Natural Sciences
  • Department of Biological Sciences
  • Department of Biological Sciences
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Forkunnskaper i biologiundervisningen: En kvalitativ studie av læreres begrunnelse for hvorfor og hvordan man kan inkludere elevers forkunnskaper i undervisningen

Hallingstad, Karen
Master thesis
Thumbnail
Åpne
master thesis (1.418Mb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/18100
Utgivelsesdato
2018-06-27
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Department of Biological Sciences [1824]
Sammendrag
Studien handler om læreres forståelse av temaet forkunnskaper: hvorfor er det viktig å inkludere den kunnskapen elevene besitter, samt metoder for hvordan man kan inkludere denne kunnskapen. Inkludering av forkunnskaper er viktig for elevenes læring, og har en sentral rolle i elevenes læringsutbytte. Økt kunnskap rundt temaet kan bidra til økt undervisningskvalitet. Den overordnede problemstillingen lyder: «Hvilken forståelse har biologilærere av elevenes forkunnskaper?». Studien baserer seg på kvalitative intervjuer med fire biologilærere fra ulike videregående skoler i Bergen. Resultatene fra studien viser at lærere har kjennskap til og forståelse for begrepet forkunnskaper, og at de var opptatt av å inkludere elevenes forståelse i en undervisningstime. Videre opplevde ikke lærerne at upresise- og unøyaktige forkunnskaper var den største utfordringen i biologi, men dersom elevene hadde det prøvde de å rette dem opp. Lærerne gav uttrykk for at de hadde noen metoder for å inkludere elevenes forkunnskaper i undervisningen, men at disse ikke var satt i noe system. Noen av lærerne gav uttrykk for at de ønsket seg flere metoder for å fremme elevenes forkunnskaper i undervisningen, noe som derfor er lagt vekt på i teorikapittelet. Videre ble tidspresset i skolen en utfordrende faktor for at lærerne kunne ta seg tid til å repetere lærestoff der elevene manglet nødvendige forkunnskaper. Dette kan derfor sees på som en avgjørende faktor for elevenes læringsutbytte. Lærerne gav uttrykk for at det er lite fokus på forkunnskaper i skolen, men det kunne komme opp til diskusjon iblant. Studiens resultater gir bakgrunn for å stille spørsmål som om tidspresset og mengden lærestoff i faget biologi kan ha en negativ betydning for elevenes læringsutbytte. Videre kan man også stille seg spørsmålet om at det burde være et større fokus rundt dette temaet i lærerutdanningen.
Utgiver
The University of Bergen
Opphavsrett
Copyright the Author. All rights reserved

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit