Forståelse av matematiske tekstoppgaver. Hva bør man som lærer ha tenkt gjennom når man ønsker at elevene skal jobbe med tekstoppgaver i matematikk?
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/18234Utgivelsesdato
2018-06-21Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Denne studien tar for seg matematiske tekstoppgavers oppbygning og ser på ulike typer utfordringer elever kommer over i møte med tekstoppgaver. Utfordringene handler i stor grad om det å oversette teksten i tekstoppgaver til matematikk som man kan regne med. Studien baserer seg på elevers besvarelser på noen utvalgte matematiske tekstoppgaver. Oppgavene ble gitt til en spesifikk skole og var forsøkt tilpasset skolens sosiomatematiske normer. I tillegg blir det i studien utført to intervjuer med personer med erfaring i å konstruere matematiske tekstoppgaver. Resultatene vitner om mange misforståelser i elevenes besvarelser, noe som viser seg i elevenes løsningsforslag. Dermed dukker det opp flere forhåndsregler man som lærer eller oppgavekonstruktør må ta hensyn til når det kommer til matematiske tekstoppgaver. Viktige begrep i denne sammenheng er presisjon, realisme og sosiomatematiske normer.