• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Law
  • Faculty of Law
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Law
  • Faculty of Law
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Bruk av andres varemerker som betalt søkeord i søkemotor. En analyse av varemerkeloven § 4 og markedsføringsloven § 25

Neerland, Martine
Master thesis
Thumbnail
View/Open
master thesis (765.2Kb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/18476
Date
2018-07-07
Metadata
Show full item record
Collections
  • Faculty of Law [2027]
Abstract
EU-domstolen har innfortolket et krav om at varemerkets funksjoner må stå i fare for å bli krenket for at varemerkebruken kan forbys etter vml. § 4. Avhandlingen analyserer hva dette innebærer for spørsmålet om bruk av andres varemerker som AdWords, og videre om hvorvidt EU-domstolen har gitt merkehaveren tilstrekkelig beskyttelse gjennom denne innskrenkende tolkningen. I norsk rett kan likevel generalklausulen i markedsføringsloven § 25 supplere et eventuelt utilstrekkelig vern etter vml. § 4. Dette beror til syvende og sist på rettsanvenderens avveining av konkurransehensynet på den ene siden, og merkehaverens interesser på den andre.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the Author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit