• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Humanities
  • Department of Linguistics, Literary and Aestetic Studies
  • Department of Linguistics, Literary and Aestetic Studies
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Humanities
  • Department of Linguistics, Literary and Aestetic Studies
  • Department of Linguistics, Literary and Aestetic Studies
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kunstneren som den andre. Et feministisk perspektiv på Ane Lan; Kjønn, representasjon og kollektiv kvinnelighet i Woman Of The World, Pacto Femininum og The Suffragette Song

Østensen, Eva Lene Gilje
Master thesis
Thumbnail
View/Open
Master thesis (11.41Mb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/18701
Date
2014-09-17
Metadata
Show full item record
Collections
  • Department of Linguistics, Literary and Aestetic Studies [809]
Abstract
Mye av den kontemporære kunsten som opptar seg med problemstillinger knyttet til kvinner og kjønn, er influert av feministiske, teoretiske strømninger. Denne forbindelsen kommer jeg nærmere inn på i lesningen av tre verk av den norske samtidskunstneren Ane Lan (1972), Woman Of The World, (2008) Pacto Femininum (2009) og Woman Of The World (2013). Ane Lan er en etablert persona som fungerer som kvinnelig uttrykk for Eivind Reierstad. Jeg undersøker hvordan kunstneren etablerer sin persona og ser denne prosessen i lys av Judith Butlers performativitetsteori. Det kvinnelige perspektivet er en utsigelsesposisjon som muliggjør kunstnerens utforskning av ulike tema og problemstillinger forbundet med kjønn og det kvinnelige. Kunstnerens iscenesettende praksis inkluderer også andre kvinneskikkelser. Disse iscenesetter Lan ved hjelp av teatrale virkemidler. Lans kvinneskikkelser spiller på utbredte, oppfatninger og forestillinger om kvinner og etnisiteter i vår kultur og peker på sosiale og politiske maktstrukturer som de, og deres representasjonshistorie, inngår i. Dette undersøker jeg i analysen av Woman Of The World. Det felles kvinnelige, eller oppfatningen av at det eksisterer noe felles for kvinner, blir tematisert i Pacto Femininum. Verket leser jeg i lys av Sandra Hardings standpunktepistemologi i et forsøk på å belyse hvorvidt kunstneren gjennom sin doble kjønnsidentitet søker å identifisere seg med kvinner og oppnå innsikt i en kroppslig basert erfaringssfære. The Suffragette Song kontekstualiserer den britiske suffragettebevegelsen. Ane Lan skriver seg selv inn i suffragettenes slektskap og dermed også inn i et større kvinnehistorisk bilde. Hva effektene av dette er, vil bli diskutert til slutt i teksten.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the Author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit