Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorVeila, Maren
dc.date.accessioned2018-12-17T06:34:41Z
dc.date.available2018-12-17T06:34:41Z
dc.date.issued2018-06-22
dc.date.submitted2018-06-21T22:00:14Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/18767
dc.description.abstractWalmart valgte å slutte å akseptere Visa-kort i Canada i 2016. Hvorfor vil en butikkjede av et slikt kaliber velge å ikke lenger ta i mot et av de aller vanligste betalingskortene? I denne oppgaven det har blitt gjennomført en analyse som ser på leverandørers insentiver til ikke å være aktive på alle salgskanaler når det innføres prisparitetsklausuler i et marked. Problemstillingen i oppgaven er: "Kan prisparitetsklausuler påvirke produktutvalget i markedet?". Ved hjelp av to ulike teoretiske rammeverk, et for perfekt substituerbare leverandører og et for differensierte leverandører, undersøkes prisparitetsklausulers effekt på leverandørenes insentiver til å kun være aktiv på én salgskanal. Avgjørelser tatt av konkurransemyndigheter baserer seg i stor grad på teorien om at prisparitetsklausuler demper konkurransen mellom plattformer og medfører at forbrukerne blir belastet med høyere priser. Dette kommer også frem i majoriteten av litteraturen. Dette resultatet hviler på den implisitte antakelsen som at leverandører må være aktive på alle plattformer. I denne oppgaven har denne antakelsen blitt lettet på. Oppgaven viser at prisparitetsklausuler ikke nødvendigvis medføre en prisøkning, men at de kan gi lavere priser, og de kan gi et mindre produktutvalg. Oppgaven understreker at konkurranseforholdet mellom leverandørene er avgjørende for hvilken effekt prisparitetsklausulene gir. Konklusjonen bidrar til å forklare hvorfor man i markeder med prisparitetsklausuler enkelte ganger kan observere at ikke alle leverandører er aktive på alle plattformer. Det kan dermed være med på å belyse hvorfor Walmart i Canada har valgt å ikke aksepter Visa.en_US
dc.language.isonobeng
dc.publisherThe University of Bergeneng
dc.titlePrisparitetsklausulers effekt på produktutvalgeng
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2018-06-21T22:00:14Z
dc.rights.holderCopyright the author. All rights reserved.en_US
dc.description.degreeMasteroppgave
dc.description.localcodeECON391
dc.subject.nus734103eng
fs.subjectcodeECON391
fs.unitcode15-15-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel