• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Psychology
  • Faculty of Psychology
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Psychology
  • Faculty of Psychology
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Når jeg ser tilbake.. En kvalitativ studie av voksne utsatt for seksuelle overgrep som barn, og hva som bidro til at de forstod at de hadde blitt utsatt for seksuelle overgrep

Halvorsen, Jorunn Elisabeth; Solberg, Ellen Tvedt
Master thesis
Thumbnail
View/Open
master thesis (2.365Mb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/18988
Date
2018-12-16
Metadata
Show full item record
Collections
  • Faculty of Psychology [463]
Abstract
The purpose of this study was to investigate how adults, who experienced sexual abuse before the age of 18, came to understand that they had been sexually abused. We conducted semi-structured interviews with adults between the ages of 18 and 57 and these were analyzed through a hermeneutic-phenomenological approach. The findings highlight the complexity of understanding that one has been sexually abused, and that this individual process is important. The availability and intrusiveness of traumatic memories, the sense of the body, and encounters with others, proved to be contributing factors in this process. Moreover, we found a dialectic relationship between the acts of telling and understanding experiences of abuse. The findings in this study can give an increased understanding for health professionals about the processes that victims of sexual abuse go through, and contribute to improving how we meet this group in treatment settings. The findings also give insights into why disclosure can be difficult.
 
Formålet med denne studien var å undersøke hva som bidro til at voksne, utsatt for seksuelle overgrep før fylte 18 år, forstod at de hadde vært utsatt for overgrep. Vi intervjuet voksne i alderen 18-57 år ved bruk av semistrukturert intervju. Materialet ble analysert ved bruk av tematisk analyse med en hermeneutisk-fenomenologisk tilnærming. Funnene viser at det er en kompleks prosess å forstå at man har blitt utsatt for overgrep, og at denne prosessen er viktig for den enkelte. Traumatiske minners tilgjengelighet og påtrengende karakteristikk, kroppen, samt møter med andre, viste seg å bidra i denne prosessen. Det fremkom også en dialektikk mellom det å fortelle om og forstå overgrepene. Funnene i studien kan bidra til at helsepersonell får en økt forståelse for prosessen til overgrepsutsatte, og medvirke til bedre møter med hjelpeapparatet. Funnene gir også en innsikt i hvorfor avdekking kan være vanskelig.
 
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the Author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit