Show simple item record

dc.contributor.authorMelve, Sigbjørn Klungsøyr
dc.date.accessioned2019-06-14T01:52:51Z
dc.date.available2019-06-14T01:52:51Z
dc.date.issued2019-06-14
dc.date.submitted2019-06-13T22:00:17Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/20013
dc.description.abstractBakgrunn: Psykiske plager er en av de største folkehelseutfordringene Norge står overfor i dag. Psykiske plager er et komplekst begrep med mange innvirkende faktorer, og etiologien er ikke fullstendig kjent. For ungdom virker imidlertid skolestress å være en viktig bidragsyter til utviklingen av disse plagene. Samtidig, i lys av de vidstrakte positive effektene sosial støtte har på helse, foreslår tidligere forskning at sosial støtte kan bufre effektene stress har på psykiske plager. Hensikt: Studien ønsket å undersøke sammenhengene mellom skolestress, psykiske plager, og sosial støtte fra venner, foreldre og lærere, og hvorvidt noen av formene for støtte kunne moderere forholdet mellom stress og psykiske plager. Metode: Studien brukte data fra COMPLETE, en RCT-studie gjennomført av HEMIL-senteret. Utvalget bestod av 2306 studenter i starten av sitt første år på videregående skole (M = 16 år, 54% gutter). Regresjonsanalyser med interaksjonsvariabler ble gjennomført for å undersøke de potensielt modererende effektene av de ulike kildene til sosial støtte. Resultater: Funnene viste store kjønnsforskjeller i nivåene av skolestress og psykiske plager, hvor jenter rapporterte mer av begge. Skolestress og kjønn var de viktigste prediktorene for psykiske plager, og jenter så ut til å ha større utbytte av sosial støtte enn gutter. Videre viste moderasjonsanalysene at vennestøtte fungerte som en buffer i forholdet mellom skolestress og psykiske plager. Konklusjon: For ungdom er det å ha støttende venner en beskyttende faktor mot skolestress. Funnene fra inneværende studie etterspør videre forskning på sammenhengene mellom ulike kilder til sosial støtte og stress hos ungdom.en_US
dc.description.abstractBackground: Psychological complaints are considered a major public health challenge in Norway. Its aetiology is not fully understood. For adolescents, however, school related stress seems to be an important contributor to the development of these complaints. Also, knowing the vast positive effects of social support, previous research suggest that social support can buffer the effects of stress on psychological complaints. Purpose: The study sought to examine the relationships between school related stress, psychological complaints and friend-, parent-, and teacher support, and whether any of these sources worked as buffers on the relationship between stress and psychological complaints. Method: Data from COMPLETE, an RCT-study conducted by the HEMIL-centre, was used. The sample consisted of 2306 students starting their first year of upper secondary school (M = 16 years, 54% boys). Regression analyses with interaction terms were conducted in order to investigate the potential buffering effects. Results: Large gender differences were found in the levels of school related stress and psychological complaints, with girls reporting more of both. School related stress and sex were the strongest predictors of psychological complaints, and social support seemed to be of more importance to girls than to boys. Further, moderation analyses revealed that peer support acted as a buffer in the relationship between school related stress and psychological complaints. Conclusion: For adolescents, having supportive friends is a protective factor in the face of school related stress. These results call for further investigation of the relationships between different sources of social support and stress in adolescents.en_US
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.titleOh, I get by with a little help from my friends. Sammenhengen mellom skolestress, sosial støtte og psykiske plager ved oppstart av videregående skole.
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2019-06-13T22:00:17Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i helsefremmende arbeid og helsepsykologi
dc.description.localcodeHEFR395
dc.description.localcodeMAPS-LOG
dc.description.localcodeMAPS-HEFR
dc.subject.nus761901
fs.subjectcodeHEFR395
fs.unitcode17-33-0


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record