• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Faculty of Psychology
  • Department of Biological and Medical Psychology
  • Master theses
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Faculty of Psychology
  • Department of Biological and Medical Psychology
  • Master theses
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Statistical Learning and Inconsistent Language Input: An Experiment in Grammar Learning.

Eide, Andrea; Skeistrand, Elisabeth Sæterøy
Master thesis
Thumbnail
Åpne
master thesis (927.8Kb)
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/20199
Utgivelsesdato
2019-06-19
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master theses [16]
Sammendrag
Denne masteroppgaven bygger på et eksperiment som ble utført for å undersøke robustheten ved statistisk læring. Voksne deltakere ble familiarisert med maskuline og feminine substantiver med doble kjønnsmarkeringer fra et ukjent språk (russisk). Materialet inneholdt ulike mengder og typer av ugrammatiske elementer. I oppgavens teoridel vil vi gi en oversikt over den teoretiske bakgrunnen for forskning innen statistisk læring. Dette inkluderer teori om språkinnlæring, læring av grammatikk og inkonsistent input. I metodedelen presenterer vi vårt forskningsdesign, deltakere, materiale, prosedyrer, metodologiske utfordringer og analyser. Avslutningsvis blir etiske aspekt og hensyn til validitet og reliabilitet diskutert. Femtiseks voksne (28 menn og 28 kvinner) ble fordelt i to eksperimentelle grupper (Høy og Lav Inkonsekvens). Familiariseringsfasene for de to gruppene var ulike, ved at stimuli materialet for hver gruppe inneholdt ulike prosentdeler av ugrammatiske elementer (25% og 50%). I den følgende testfasen ble deltagerne testet i nye leksikalske enheter for å undersøke deres evne til å generalisere. Familiarisering og testing ble gjennomført tre ganger, i tre ulike stimuli betingelser. Hver betingelse inneholdt ulike typer stimuli (ord som var grammatisk korrekt, ord som hadde feil kjønnsmarkering og ord som ikke hadde kjønnsmarkering). Deltagerne i begge grupper (Høy og Lav Inkonsekvens) viste signifikant læringseffekt, noe som indikerer evnen til å lære grammatiske subkategorier, også ved en høy andel av feil input. Læringseffekten var signifikant i alle betingelser, noe som indikerer at det ikke var forskjeller mellom familiarisering av grammatisk og ugrammatisk input.
Utgiver
The University of Bergen
Opphavsrett
Copyright the Author. All rights reserved

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit