Statistical Learning and Inconsistent Language Input: An Experiment in Grammar Learning.
Master thesis
View/ Open
Date
2019-06-19Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [18]
Abstract
Denne masteroppgaven bygger på et eksperiment som ble utført for å undersøke robustheten ved statistisk læring. Voksne deltakere ble familiarisert med maskuline og feminine substantiver med doble kjønnsmarkeringer fra et ukjent språk (russisk). Materialet inneholdt ulike mengder og typer av ugrammatiske elementer. I oppgavens teoridel vil vi gi en oversikt over den teoretiske bakgrunnen for forskning innen statistisk læring. Dette inkluderer teori om språkinnlæring, læring av grammatikk og inkonsistent input. I metodedelen presenterer vi vårt forskningsdesign, deltakere, materiale, prosedyrer, metodologiske utfordringer og analyser. Avslutningsvis blir etiske aspekt og hensyn til validitet og reliabilitet diskutert. Femtiseks voksne (28 menn og 28 kvinner) ble fordelt i to eksperimentelle grupper (Høy og Lav Inkonsekvens). Familiariseringsfasene for de to gruppene var ulike, ved at stimuli materialet for hver gruppe inneholdt ulike prosentdeler av ugrammatiske elementer (25% og 50%). I den følgende testfasen ble deltagerne testet i nye leksikalske enheter for å undersøke deres evne til å generalisere. Familiarisering og testing ble gjennomført tre ganger, i tre ulike stimuli betingelser. Hver betingelse inneholdt ulike typer stimuli (ord som var grammatisk korrekt, ord som hadde feil kjønnsmarkering og ord som ikke hadde kjønnsmarkering). Deltagerne i begge grupper (Høy og Lav Inkonsekvens) viste signifikant læringseffekt, noe som indikerer evnen til å lære grammatiske subkategorier, også ved en høy andel av feil input. Læringseffekten var signifikant i alle betingelser, noe som indikerer at det ikke var forskjeller mellom familiarisering av grammatisk og ugrammatisk input.