Barns atferd på ulike arenaer: En empirisk studie av sammenhengen mellom observert atferd sammen med en av foreldrene, rapportert atferd fra foreldre og rapportert atferd fra barnehagelærere.
Master thesis
View/ Open
Date
2019-06-20Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [166]
Abstract
Kunnskap om barns atferd står helt sentralt når foreldre og barnehagelærere skal tilrettelegge for barns trivsel og utvikling. Hvordan barn samhandler med andre kan variere på tvers av ulike arenaer, og det kan være store forskjeller i hvordan voksne oppfatter barnas egenskaper og atferd. Målet med denne oppgaven er å øke kunnskapsnivået om likheter og forskjeller i hva de voksne rapporterer og observerer om atferd hos barn i treårsalder. Oppgaven tar utgangspunkt i sosial interaksjonslæringsmodell, sosialkonstruktivisme og nativisme og vil diskutere følgende problemstilling: I hvilken grad er det en sammenheng mellom barnets observerte atferd i samhandling med foreldre, rapportert atferd fra foreldre og rapportert atferd fra barnehagelærere? Oppgaven bruker et kvantitativt forskningsdesign og data er hentet fra studien Barns sosiale utvikling. Dataene er basert på kodet observert atferd av barn i treårsalderen i samhandling med foreldre og rapportert atferd fra foreldre og barnehagelærer. Utvalget består av N = 1036 deltakende barn (n = 499 jenter og n = 537 gutter) og deres foreldre (n = 273 mødre og n = 763 fedre). Korrelasjonsanalyser gjennomført i SPSS danner hovedgrunnlaget for resultatene. Resultatene viser flere signifikante sammenhenger mellom observert prososial atferd og rapportert sosial kompetanse fra barnehagelærere enn når foreldrene rapporterer. Videre er sammenhengen mellom rapportert atferd fra foreldre og barnehagelærer svak, i tråd med tidligere studier. Den lave enigheten om barns atferd antyder at det er meningsfylt å få informasjon fra flere ulike informanter og innsamlingsmetoder. Dette bidrar til unik informasjon fra alle informantene om det enkelte barnet og kan gi et bredere bilde av barnets atferd. Det kan i tillegg gi muligheten for å sammenligne hva informantene rapporterer om atferden. Knowledge about children's behavior is essential for parents and kindergarten teachers in order to ensure children's well-being and development. The way children interact with others can vary depending on the circumstances. Additionally, adults perceive children´s characteristics and behaviors differently. The purpose of this thesis was to increase the level of knowledge related to what adult´s report regarding the behavior of three-year-old children. This thesis is based on the social interactionlearningmodel, social constructivism and the nativist theory. The aim is to discuss the following research question; To what extent is there a connection between the child's observed behavior in interaction with a parent, behavior reported from parents and reported from kindergarten teachers? A quantitative research design was employed in the present study, using data from the Norwegian study Barns sosiale utvikling. The data was based on observed behavior from three-years-old children in interaction with their parent. In addition, behavior was reported from their parents and kindergarten teacher. The sample consists of N = 1036 participating children (n = 499 girls and n = 537 boys) and their parents (n = 273 mothers and n = 763 fathers). Correlation analyses was used to investigate the present research question. All analyses were performed using SPSS. The results show more significant correlations between observed prosocial behavior and reported social skills from kindergarten teachers, compared to reports from parents. Furthermore, the relationship between behavior reported from parents and kindergarten was weak, in line with findings from previous studies. The low consensus regarding children's behavior suggests that it is meaningful to obtain information from several different informants and use several methods to obtain it. This makes it possible to achieve unique information from all the informants about the individual child. Additionally, it can provide a more comprehensive picture of the child's behavior, as well as providing the possibility to compare what the various informants report about the behavior.
Publisher
The University of BergenCopyright
Copyright the Author. All rights reservedRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Ingen er vanskelige samlet. En kvalitativ undersøkelse av hva barnehageansatte forteller om barnehagen som inkluderende arena og hvordan de tilrettelegger for barn med utfordrende atferd
Hansen, Fredrik (Master thesis, 2019-07-02)Tidligere forskning på inkludering og barns atferd har vist til flere aspekter, hvor marginaliserte grupper av barn med ulike forutsetninger opplever å bli sosialt ekskludert. I dag har barnehagen som organisasjon et ... -
Fødslar utanfor ekteskap og sambuarskap mellom ugifte. Normer og åtferd i Noreg på 1800-talet
Solli, Arne (Lecture, 2004-05-27) -
Gje meg handa di, ven: Ei undersøking av det teoretiske grunnlaget i artiklar med fokus på hinder mot hjelpesøkande åtferd hjå menn med depresjon
Arstein, Hanne (Master thesis, 2020-06-13)Hensikta med denne oppgåva var å undersøkje det teoretiske grunnlaget i artiklar med fokus på hinder for menn si hjelpesøkjande åtferd for depresjon. Forsking har i ei årrekkje synt at menn i mindre grad enn kvinner søkjer ...