Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorThiesen, Tore Hauke
dc.date.accessioned2019-06-29T00:31:48Z
dc.date.available2019-06-29T00:31:48Z
dc.date.issued2019-06-29
dc.date.submitted2019-06-28T22:00:10Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/20516
dc.description.abstractDenne studien undersøker hvordan studenter i høyere utdanning reflekterer rundt seksuell trakassering, i lys av #metoo. Forskningen på seksuell trakassering har lenge vært sentrert rundt arbeidslivet og offentlige institusjoner, uten å anerkjenne subjektets egne erfaringer og offentligheten som arena for trakassering. Omtrent et år etter at Alyssa Milano delte twitter-meldingen som endret hele verdens bevissthet om uønsket seksuell oppmerksomhet, har denne studien undersøkt hvordan 12 studenter i alderen 18-25 år opplevde #metoo-bevegelsen og hvordan de forholder seg til seksuell trakassering i dag. Formålet med studien er å bidra til økt kvalitativ kunnskap om unges oppfatning av og erfaringer med egen seksualkultur. Hvordan opplevde studentene selv #metoo-bevegelsen? Hvilke normer og forventinger er knyttet til seksualkulturen deres, og hvordan representerte #metoo en motreaksjon mot disse? Den overordnede problemstillingen for prosjektet er: Hvordan reflekterer unge studenter rundt sine erfaringer med seksuell trakassering, et år etter #metoo-bevegelsen? For å belyse denne problemstillingen har jeg gjennomført 4 fokusgruppe-intervjuer, to med menn og to med kvinner. Prosjektet benytter et aktørperspektiv, hvor en abduktiv strategi har blitt brukt for å nå aktørenes subjektive fortolkninger. Analysen er preget av en vekselvirkning mellom teori og empiri, hvor Connells (1987) teori om hegemonisk maskulinitet har fungert som et veiledende begrep i møte datamaterialet. Studiens funn antyder at tradisjonelle kjønnsroller spiller en sentral rolle i informantenes refleksjoner rundt #metoo og fortellingen om russetiden og fadderuken. Analysen avdekker en dobbel seksuell standard som kommer til uttrykk i både institusjonelle og kulturelle praksiser. Slik fremheves flere heteronormative forventinger som både kvinnelige og mannlige informanter aktivt forholder seg til og reproduserer. Denne studien viser hvordan samfunnsvitenskapen kan bidra til å forstå de strukturelle problem som #metoo problematiserte bedre.en_US
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.subjectdiskurs
dc.subjectfadderuke
dc.subjectbutler
dc.subjectsex
dc.subjecttore
dc.subjectuønsket
dc.subjectruss
dc.subjectsosiologi
dc.subjectsexual
dc.subjecthauke
dc.subjectbourdieu
dc.subjectseksuell
dc.subjectthiesen
dc.subjectmenn
dc.subjectkjønn
dc.subjectkjønnsroller
dc.subjectuniversitetet
dc.subject#metoo
dc.subjectstandard
dc.subjectsamtidens seksuelle forventninger
dc.subjecttrakassering
dc.subjectuib
dc.subjectfadder
dc.subjectforventninger
dc.subjectdominans
dc.subjecthooke
dc.subjectincel
dc.subjecthomososialitet
dc.subjectnormer
dc.subjectlikestilling
dc.subjectfemininitet
dc.subjectseksualkultur
dc.subjecthomo
dc.subjectnøkkelmetaforen
dc.subjecthegemoni
dc.subjectuke
dc.subjecthegemonisk
dc.subjectMe Too
dc.subjectkvinner
dc.subjectheteronormativitet
dc.subjectfadderbarn
dc.subjectbergen
dc.subject2019
dc.subjectmaster
dc.subjectconnell
dc.subjectnøkkel
dc.subjectmaskulinitet
dc.subjectsosialitet
dc.subjectmakt
dc.subjectforbud
dc.subjectoppmerksomhet
dc.subjectseksualitet
dc.subjectmetafor
dc.subjectdouble
dc.subjecttradisjonelle
dc.subjectseksuell trakassering
dc.subject#MeToo
dc.subjectmaskulin
dc.subjectrussetid
dc.titleSamtidens seksuelle forventninger: En kvalitativ studie av unge studenters tanker om seksualitet, trakassering og #metoo
dc.title.alternativeContemporary sexual expectations: A qualitative study of young students' thoughts on sexuality, sexual harassment and #metoo
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2019-06-28T22:00:10Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserveden_US
dc.description.localcodeSOS360
dc.description.localcodeMASV-SOS
dc.subject.nus732106
fs.subjectcodeSOS360
fs.unitcode15-11-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel