Hemmelige kontrakter i dagligvaremarkedet
Master thesis

View/ Open
Date
2019-07-09Metadata
Show full item recordCollections
- Department of Economics [306]
Abstract
I denne oppgaven tar jeg for meg kontraktene mellom produsenter og detaljister i dagligvaremarkedet. Jeg ønsker å studere forskjellen mellom observerbare og hemmelige innkjøpspriser og hvordan dette får innvirkning på utsalgsprisene som detaljistene setter. For å studere dagligvaremarkedet benytter jeg oligopolteori og ser på teori for hvordan aktørene kan samarbeide om høye utsalgspriser. Dagligvaremarkedet har egenskaper som gjør det godt egnet for aktørene å samarbeide om høye priser til konsumentene. Fra modellene som sammenlikner observerbare og hemmelige kontrakter får vi ulike resultater, hvor en kritisk forutsetning er hvilken type kontrakt man studerer. For kontrakter utformet som todelte tariffer vil hemmelige innkjøpspriser føre til at detaljistene setter lavere utsalgspriser enn tilfellet ved observerbare kontrakter. Hvis man derimot antar at kontraktene er lineære får man motsatt resultat. Da vil det være mest gunstig for konsumentene at innkjøpspriser er observerbare, siden dette gir lavest utsalgspriser.