Musikkterapeuter som profesjonsgruppe i Norge - En kartleggingsundersøkelse av musikkterapeuter som er medlem i Norsk forening for musikkterapi sin utdanning, arbeidsfelt og tilsettingsforhold.
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/20905Utgivelsesdato
2019-09-19Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Musikkterapeuter som profesjonsgruppe har etablert seg som praksis, yrke og forskningsfelt i Norge siden etableringen av musikkterapiutdanningen for 40 år siden. Gode oversikter og informasjon over arbeidssituasjonen til musikkterapeuter i Norge er allikevel vanskelig å finne. Hvilken grunnutdanning danner de sitt kompetansefelt på, hvilke fagfelt arbeider de innenfor, hvor er de ansatt, i hvor mange og hvor store stillinger, hvilken stillingsbetegnelse de har og hvor mye de tjener i årslønn er spørsmål jeg som musikkterapistudent har ønsket å finne svar på. Denne masteroppgaven i musikkterapi har hatt som formål å kartlegge musikkterapeuter som er medlem i Norsk forening for musikkterapi sin utdanning, fagfelt, tilsettingsforhold og lønnsmessige aspekter. Datamaterialet har blitt samlet gjennom en kvantitativ spørreundersøkelse (elektronisk survey), med en svarprosent på 61 % (n = 212). Datamaterialet har blitt bearbeidet og analysert med univariat og bivariat statistikk, med en deskriptiv fremgangsmåte. Resultatene har blitt sammenlignet med tidligere kartleggingsundersøkelser (Furu, 1994, Hodne, 2007) hvor diskusjonen tar for seg utviklingen og endringer ut ifra fagpolitiske hendelser de siste ti årene. Music therapists as a professional group have established themselves as a practice, profession and research field in Norway since the establishment of the music therapy education 40 years ago. Nevertheless, good overviews and information about the working situation of music therapists in Norway are difficult to find. What basic education do they form their field of expertise on, what areas of practice do they work in, where are they employed, in how many and how large positions, what is their job title and how much do they earn in annual salary are questions I as a music therapy student have wanted to find answers to. The purpose of this master’s thesis has been to map music therapists who’re members of the Norwegian Association of Music Therapy (Norsk forening for Musikkterapi, NFMT) and their education, areas of practice, employment conditions and salary aspects. Through a quantitative survey, descriptive data was obtained, with a response rate of 61 % (n = 212). The data has been processed and analyzed with univariate and bivariate statistics. The results have been compared with previous surveys (Furu, 1994; Hodne, 2007) where the discussion focuses on developments and changes based on policy issues and interventions over the past ten years.
Utgiver
The University of BergenOpphavsrett
Copyright the Author. All rights reservedBeslektede innførsler
Viser innførsler beslektet ved tittel, forfatter og emneord.
-
Kultur og musikkterapi. Sett fra japanske og norske musikkterapeuters øyne. En kvalitativ studie om hvordan musikkterapeuter arbeider og reflekterer over sin egen kultur
Frøyland, Manna (Master thesis, 2015-05-13)På grunn av at forfatteren av denne masteroppgaven er halvt japansk og halvt norsk, har hun valgt å intervjue to norske musikkterapeuter som jobber i Norge, og to japanske musikkterapeuter som jobber i Japan, for å sammenlikne ... -
MUSIKKTERAPEUTERS ERFARING MED BRUK AV SANG I MØTE MED MENNESKER MED DEMENS
Nonseid, Elise (Master thesis, 2020-03-11)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt musikkterapeuter sin erfaring med å bruke sang i møte med mennesker med demens. Jeg intervjuet seks musikkterapeuter og spurte dem om hvilke erfaringer, tanker og opplevelser de ... -
Musikkterapeuters opplevelser av sin profesjonelle identitet i møte med et spesialpedagogisk system: En kvalitativ intervjustudie
Høydal, Eir (Master thesis, 2021-06-15)Denne masteroppgaven tar for seg temaet musikkterapeuters opplevelser av deres profesjonelle identitet i møte med et spesialpedagogisk system. Inspirert av kritisk teori har jeg valgt en kvalitativ tilnærming til ...