• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Mathematics and Natural Sciences
  • Department of Biological Sciences
  • Master theses
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Mathematics and Natural Sciences
  • Department of Biological Sciences
  • Master theses
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Ulike interesser på ulike trinn? - En komparativ studie av elevers interesse for å lære biologi, med fokus på elevtyper, klasser og trinn

Forberg, Malin Alise Kaspersen
Master thesis
Thumbnail
View/Open
master thesis (1.408Mb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/22754
Date
2020-06-18
Metadata
Show full item record
Collections
  • Master theses [90]
Abstract
Denne masteroppgaven har som formål å undersøke og beskrive elevers interesse for å lære biologi ved å benytte klyngeanalyse til å identifisere elevtyper. Oppgaven bruker et kvantitativt forskningsdesign med spørreskjema produsert av studenter i biologididaktikk ved Universitetet i Bergen studieåret 2017/2018, og gjennomført av elever på ungdomsskole og videregående i naturfag (8-11.trinn) og biologi (12.trinn) under studentenes praksisperioder. Utvalget er et ikke-statistisk bekvemmelighetsutvalg bestemt av studentenes praksisplassering. Resultatene ble brukt til å kartlegge og identifisere elevtyper blant biologi- og naturfagelever. Klyngeanalysen fant fire karakteristiske elevtyper; Motvillig, Ubestemt, Selektiv og Entusiastisk. Elevtypene ble funnet både blant elever i Bergen og Cape Town. Elevtypene viser interesse for samme temaer, men i ulike grader. Fordelingen av elevtypene blant skolene viser endring i interesse for å lære biologi på høyere trinn. Resultatene viser også stor variasjon mellom klasser når det kommer til sammensetning av elevtyper. Dette viser at flere variabler kan bidra og påvirke elevenes interesse. Resultatene indikerer at klasser fra videregående er mer homogene enn i ungdomsskolen, men på grunn av utvalgets begrensede størrelse kan ikke dette konkluderes. Resultatene kan bidra til videre undersøkelser rundt elevtyper og interesse. Siden det er brukt bekvemmelighetsutvalg kan vi ikke konkludere at disse resultatene er fasit, men det kan gi oss en idé om generell interesse for biologi.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
Copyright the Author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit