Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorForberg, Malin Alise Kaspersen
dc.date.accessioned2020-06-19T04:45:05Z
dc.date.available2020-06-19T04:45:05Z
dc.date.issued2020-06-18
dc.date.submitted2020-06-17T22:00:50Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/22754
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har som formål å undersøke og beskrive elevers interesse for å lære biologi ved å benytte klyngeanalyse til å identifisere elevtyper. Oppgaven bruker et kvantitativt forskningsdesign med spørreskjema produsert av studenter i biologididaktikk ved Universitetet i Bergen studieåret 2017/2018, og gjennomført av elever på ungdomsskole og videregående i naturfag (8-11.trinn) og biologi (12.trinn) under studentenes praksisperioder. Utvalget er et ikke-statistisk bekvemmelighetsutvalg bestemt av studentenes praksisplassering. Resultatene ble brukt til å kartlegge og identifisere elevtyper blant biologi- og naturfagelever. Klyngeanalysen fant fire karakteristiske elevtyper; Motvillig, Ubestemt, Selektiv og Entusiastisk. Elevtypene ble funnet både blant elever i Bergen og Cape Town. Elevtypene viser interesse for samme temaer, men i ulike grader. Fordelingen av elevtypene blant skolene viser endring i interesse for å lære biologi på høyere trinn. Resultatene viser også stor variasjon mellom klasser når det kommer til sammensetning av elevtyper. Dette viser at flere variabler kan bidra og påvirke elevenes interesse. Resultatene indikerer at klasser fra videregående er mer homogene enn i ungdomsskolen, men på grunn av utvalgets begrensede størrelse kan ikke dette konkluderes. Resultatene kan bidra til videre undersøkelser rundt elevtyper og interesse. Siden det er brukt bekvemmelighetsutvalg kan vi ikke konkludere at disse resultatene er fasit, men det kan gi oss en idé om generell interesse for biologi.en_US
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergenen_US
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectinteresse
dc.subjectbiologi
dc.subjectelevtyper
dc.titleUlike interesser på ulike trinn? - En komparativ studie av elevers interesse for å lære biologi, med fokus på elevtyper, klasser og trinn
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-06-17T22:00:50Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserveden_US
dc.description.degreeMasteroppgave i biologien_US
dc.description.localcodeBIO399K
dc.description.localcodeMAMN-BIO
dc.subject.nus751999
fs.subjectcodeBIO399K
fs.unitcode12-60-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel