Syntaktisk utvikling hos norske barn
Master thesis

View/ Open
Date
2020-06-23Metadata
Show full item recordCollections
- Master theses [18]
Abstract
Det finnes lite forskning på hvordan den normale språkutviklingen foregår hos norske barn, og studiene som finnes er i stor grad gjort med små utvalg. Mer forskning trengs på dette området, slik at vi kan få et tydeligere bilde på hva en kan forvente av språket til norske barn i ulike aldre. Det vil gjøre det enklere å fange opp barn med avvikende språkutvikling tidlig, slik at de kan få den logopediske hjelpen de trenger. Tidlig innsats er viktig, siden språk påvirker mange variabler som utdanning, sosiale forhold og jobbmuligheter. Derfor var formålet med denne studien å undersøke den normale språkutviklingen hos norske barn mellom 2-7 år, med fokus på syntaks. Mer spesifikt har vi undersøkt antall og type setningsledd barna brukte, og hvordan de kombinerte setningsleddene. Utvalget bestod av 29 barn, som ble gruppert i ti aldersgrupper (2;0-2;6, 2;6-3;0 år osv). Vi hadde samtaler med hvert enkelt barn for å samle inn spontantale, og brukte programvaren SALT for å transkribere og analysere talematerialet. For fremtiden anbefales det at det gjennomføres flere studier med større utvalg for å trekke ut generelle normer for språkutvikling hos norske barn. Det vil gjøre det enklere å fange opp barn med avvikende språkutvikling tidlig. I tillegg vil det bidra i utviklingen av flere kartleggingsverktøy som er utviklet og normert på norske barn.