Opplevelser rundt motivasjon for fysisk aktivitet hos deltakerne i Energiteamet PBU
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/23000Utgivelsesdato
2020-06-25Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master theses [166]
Sammendrag
I tillegg til å ha en generell helsefremmende effekt, blir fysisk aktivitet ansett som en relevant behandling for psykiske lidelser og benyttes i dag ved Helse Bergen. Formålet med denne studien var å undersøke hvordan ungdom med psykiske plager opplever sin egen motivasjon for fysisk aktivitet, i etterkant av et behandlingsprogram basert på systematisk utprøving av ulike aktiviteter. Fortolkende fenomenologisk analyse (IPA) ble benyttet som metodisk tilnærming til studien. Datamaterialet ble samlet inn gjennom semi-strukturerte intervjuer, og utvalget bestod av fem ungdommer mellom 12-18 år som alle hadde gjennomført programmet. Forskningsspørsmålene for studien var: (1) Hva erfarer deltakerne at påvirker motivasjon for fysisk aktivitet generelt? (2) Hvordan opplever deltakerne at den sosiale konteksten påvirker deres motivasjon? (3) Hva tror deltakerne er viktig for å opprettholde den fysiske aktiviteten? Deltakernes motivasjon var et resultat av et samspill mellom deres erfaringer og mestringsopplevelser, i hvilken grad de opplevde glede, autonomi, aksept og tilhørighet, deres opplevde individuelle barrierer og deres framtidsutsikter. Den sosiale konteksten fysisk aktivitet utføres i så ut til å ha direkte innvirkning på deltakelse og motivasjon. For å opprettholde den fysiske aktiviteten anså deltakerne det som viktig med tilgjengelige tilbud i nærmiljøet som tilfredsstiller deres behov etter avsluttet behandling. I tillegg så det ut til at deres holdninger til fysisk aktivitet, og planer og håp for fremtiden spilte inn på motivasjon. In addition to having a general health promoting effect, physical activity is considered relevant in treatment of mental disorders and is today used by Helse Bergen. The purpose of this study was to investigate how youth with mental disorders experience motivation for physical activity, following a treatment program based on systematic testing of various activities. Interpretive Phenomenological Analysis (IPA) was used as a methodological approach to the study. The data was collected through semi-structured interviews, and the sample consisted of five adolescents, aged 12-18 who had completed the program. The research questions for the study were: (1) What do the participants in general experience as influential on their motivation for physical activity? (2) How do the social context influence the participants experience of motivation? (3) What do the participants think is important in maintaining physical activity behavior? The participants' motivation seems to be a result of an interaction between their previous experiences and experiences related to mastering activities, the degree to which they experienced joy, autonomy, acceptance and belonging, their perceived individual barriers and their prospects for the future. The social context for physical activity seemed to have a direct impact on participation and motivation. To maintain physical activity behavior the participants emphasized the importance of accessible activities in the local community that meet their needs after finishing the treatment. In addition, their attitudes to physical activity, and their plans and hopes for the future seems to influence motivation.