Show simple item record

dc.contributor.authorMollestad, Maria Aadland
dc.date.accessioned2020-06-26T04:30:16Z
dc.date.available2020-06-26T04:30:16Z
dc.date.issued2020-06-25
dc.date.submitted2020-06-24T22:00:16Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/23000
dc.description.abstractI tillegg til å ha en generell helsefremmende effekt, blir fysisk aktivitet ansett som en relevant behandling for psykiske lidelser og benyttes i dag ved Helse Bergen. Formålet med denne studien var å undersøke hvordan ungdom med psykiske plager opplever sin egen motivasjon for fysisk aktivitet, i etterkant av et behandlingsprogram basert på systematisk utprøving av ulike aktiviteter. Fortolkende fenomenologisk analyse (IPA) ble benyttet som metodisk tilnærming til studien. Datamaterialet ble samlet inn gjennom semi-strukturerte intervjuer, og utvalget bestod av fem ungdommer mellom 12-18 år som alle hadde gjennomført programmet. Forskningsspørsmålene for studien var: (1) Hva erfarer deltakerne at påvirker motivasjon for fysisk aktivitet generelt? (2) Hvordan opplever deltakerne at den sosiale konteksten påvirker deres motivasjon? (3) Hva tror deltakerne er viktig for å opprettholde den fysiske aktiviteten? Deltakernes motivasjon var et resultat av et samspill mellom deres erfaringer og mestringsopplevelser, i hvilken grad de opplevde glede, autonomi, aksept og tilhørighet, deres opplevde individuelle barrierer og deres framtidsutsikter. Den sosiale konteksten fysisk aktivitet utføres i så ut til å ha direkte innvirkning på deltakelse og motivasjon. For å opprettholde den fysiske aktiviteten anså deltakerne det som viktig med tilgjengelige tilbud i nærmiljøet som tilfredsstiller deres behov etter avsluttet behandling. I tillegg så det ut til at deres holdninger til fysisk aktivitet, og planer og håp for fremtiden spilte inn på motivasjon.en_US
dc.description.abstractIn addition to having a general health promoting effect, physical activity is considered relevant in treatment of mental disorders and is today used by Helse Bergen. The purpose of this study was to investigate how youth with mental disorders experience motivation for physical activity, following a treatment program based on systematic testing of various activities. Interpretive Phenomenological Analysis (IPA) was used as a methodological approach to the study. The data was collected through semi-structured interviews, and the sample consisted of five adolescents, aged 12-18 who had completed the program. The research questions for the study were: (1) What do the participants in general experience as influential on their motivation for physical activity? (2) How do the social context influence the participants experience of motivation? (3) What do the participants think is important in maintaining physical activity behavior? The participants' motivation seems to be a result of an interaction between their previous experiences and experiences related to mastering activities, the degree to which they experienced joy, autonomy, acceptance and belonging, their perceived individual barriers and their prospects for the future. The social context for physical activity seemed to have a direct impact on participation and motivation. To maintain physical activity behavior the participants emphasized the importance of accessible activities in the local community that meet their needs after finishing the treatment. In addition, their attitudes to physical activity, and their plans and hopes for the future seems to influence motivation.en_US
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergen
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.subjectdeltakelse
dc.subjectpsykiske plager
dc.subjectmotivasjon
dc.subjectfysisk aktivitet
dc.subjectUngdom
dc.titleOpplevelser rundt motivasjon for fysisk aktivitet hos deltakerne i Energiteamet PBU
dc.title.alternativeExperiences related to motivation for physical activity among the participants in Energiteamet PBU
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-06-24T22:00:16Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserved
dc.description.degreeMasteroppgave i helsefremmende arbeid og helsepsykologi
dc.description.localcodeHEFR395
dc.description.localcodeMAPS-LOG
dc.description.localcodeMAPS-HEFR
dc.subject.nus761901
fs.subjectcodeHEFR395
fs.unitcode17-33-0


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record