Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRenså, Roald Arnevik
dc.date.accessioned2020-07-01T04:48:37Z
dc.date.available2020-07-01T04:48:37Z
dc.date.issued2020-07-01
dc.date.submitted2020-06-30T22:00:23Z
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/1956/23129
dc.description.abstractKritisk tenkning og argumentasjon er viktige aspekter å utvikle for å møte morgendagens utfordringer. Viktigheten av kritisk tenkning løftes opp i en ny nasjonal læreplan som implementeres i 2020. Dette forskningsarbeidet søker å besvare spørsmål knyttet til karakteristikker ved kritisk tenkning og argumentering i en paneldebatt rundt en sosiovitenskapelig kontrovers. Studien er en kvalitativ undersøkelse av en paneldebatt på en ungdomsskole i Bergen. Resultatene fra studien viser at elever benytter ulike intellektuelle ressurser både for å bygge egen argumentasjon og for å svekke andres argumentasjon. Elevenes kritiske tenkning leder til kritikk av andres argumenter hovedsakelig i form av angrep på beleggsgrunnlag, troverdighet eller logiske ufullstendigheter i argumentasjon. Å benytte en paneldebatt som kommunikasjonsramme for å fremme kritisk tenkning og argumentasjon virker å være konstruktivt om man organiserer undervisningssekvensen på en hensiktsrettet måte. Et økt fokus på å øke kjennskap til kritisk tenkning og argumentasjon kan bidra til at elevene takler fremtidige samfunnsutfordringer og er bedre rustet til demokratisk deltagelse.en_US
dc.language.isonob
dc.publisherThe University of Bergenen_US
dc.rightsCopyright the Author. All rights reserved
dc.titleElevers kritiske tenkning og argumentasjon i en paneldebatt rundt en sosiovitenskapelig kontrovers
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2020-06-30T22:00:23Z
dc.rights.holderCopyright the Author. All rights reserveden_US
dc.description.degreeMasteroppgave i kjemien_US
dc.description.localcodeKJEM399K
dc.description.localcodeMAMN-KJEM
dc.subject.nus752299
fs.subjectcodeKJEM399K
fs.unitcode12-31-0


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel