Logopediske intervensjoner for barn med pragmatiske språkvansker – en litteraturstudie
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/23215Utgivelsesdato
2020-07-02Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Pragmatiske språkvansker i barndommen har blitt forbundet med både språklige, emosjonelle og sosiale problemer senere i livet. Det er derfor viktig at pragmatiske språkvansker oppdages tidlig, slik at tiltak kan iverksettes for å støtte barns pragmatiske utvikling. Hensikten med denne litteraturstudien er å kartlegge hvilke intervensjoner som finnes for barn med pragmatiske språkvansker, og undersøke mulig effekt av disse intervensjonene. Litteraturstudien inkluderer elementer fra en systematisk oversiktsstudie, og retningslinjene som er gitt i Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses (PRISMA) har blitt fulgt for å øke studiens pålitelighet. Elektroniske søk ble gjort mellom november 2019 og mars 2020, og 20 fagfellevurderte forskningsartikler ble inkludert i litteraturgjennomgangen. Individuelle, dyadiske og gruppebaserte intervensjoner, som rettet seg mot å forbedre en rekke ulike pragmatiske ferdigheter, ble brukt i studiene. Til sammen fant 15 inkluderte studier en intervensjonseffekt for majoriteten av sine deltakere. Funnene i denne litteraturstudien indikerer at pragmatiske språkintervensjoner kan forbedre barns pragmatiske språkferdigheter. Mer forskning trengs imidlertid for å kunne si noe om hvilke intervensjonsmetoder som er mest effektive, samt hvordan effekten best kan generaliseres til andre kontekster enn intervensjonskonteksten. Pragmatic language impairments in childhood have been linked to both linguistic, emotional, and social difficulties later in life. It is important that pragmatic language impairments are detected early, so that measures can be taken to support children’s pragmatic development. The purpose of this study was to conduct a literature review of interventions for children with pragmatic language difficulties, and to investigate the possible effects of these interventions. The literature review includes elements from a systematic review, and the Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyzes (PRISMA) guidelines have been followed to ensure reliability. Electronic searches were conducted between November 2019 and March 2020, and 20 peer-reviewed research articles were included. Individual, dyadic and group-based pragmatic language interventions, aimed at improving a variety of different social communication skills, were used in the studies. 15 studies found intervention effects for the majority of their participants. The findings indicate that targeted intervention can improve children’s pragmatic language skills. However, more research is needed to be able to identify the most effective intervention methods, as well as to determine how generalization to other contexts is best facilitated.