Sankt Felix Kunstnerens død og oppstandelse i postmodernistisk kunstteori med utgangspunkt i Felix Gonzalez-Torres’ “Untitled” (Lover Boys)
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/1956/2470Utgivelsesdato
2007Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Med utgangspunkt i verket ”Untitled” (Lover Boys) av den kubansk-amerikanske kunstneren Felix Gonzalez-Torres (1957-1996), undersøker avhandlingen kunstnerens autoritet i samtidskunst og teori. Hva er kunstnerens funksjon etter kunstnerens død? Spørsmålet innkretser to overlappende problemfelt – et kunstteoretisk og et kunsthistorisk – som begge knytter seg opp til forståelsen av kunstnerautoriteten til Felix Gonzalez-Torres: (1) Hvordan har den postmodernistiske forestillingen om ”kunstnerens død” blitt forstått og gjort seg gjeldende innenfor kunstteorien? (2) Hvilken rolle og autoritet har kunstneren etter kunstnerens faktiske død? Avhandlingen er inndelt i fem kapitler som fra ulike teoretiske og estetiske perspektiver diskuterer kunstnerens funksjon i den postmoderne kunstdebatten, med Gonzalez-Torres’ kunstpraksis som omdreiningspunkt.
Utgiver
The University of BergenOpphavsrett
Copyright the author. All rights reservedThe author