Kunnskapsstatus om forskning på modeller for samlivskurs
Abstract
Samlivskurs er et forebyggende samlivsstyrkende tiltak, der en ved å formidle informasjon og ferdighetstrening gir par kunnskap og verktøy til å opprettholde og forbedre parforholdet. Den foreliggende rapporten har som formål å gjøre opp en kunnskapsstatus med henblikk på hva som finnes av ulike samlivskurs, både i Norge og internasjonalt, og hvilken effekt disse har vist i ulike studier. Metoden som ligger til grunn for rapporten er en kritisk gjennomgang av de viktigste studier og eksisterende litteratur på området. I tillegg til litteratur som allerede var samlet ved HEMIL-senteret, er omfattende elektroniske søk gjennomført, og de ulike norske aktørene har bidratt ved å svare på spørsmål og formidle dokumentasjon og litteratur. Første del tar for seg internasjonal forskning, mens andre del tar for seg norske forhold, og vurderer norske samlivskurs opp mot kunnskapen man har fra internasjonale studier. En samlet vurdering av de utvalgte studiene kan tyde på at samlivskurs under visse betingelser kan endre pars samhandlingsmønstre og være i stand til å produsere moderate forbedringer i tilpasning og stabilitet i parforhold.