• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Social Anthropology
  • Department of Social Anthropology
  • View Item
  •   Home
  • Faculty of Social Sciences
  • Department of Social Anthropology
  • Department of Social Anthropology
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Arbeid for å leve, overleve eller forandre verden?: En studie av rettferdig handel blant kunsthåndverkere i El Alto, Bolivia.

Oma, Kari Johanne
Master thesis
Thumbnail
View/Open
50587970.pdf (3.162Mb)
URI
https://hdl.handle.net/1956/3082
Date
2008
Metadata
Show full item record
Collections
  • Department of Social Anthropology [258]
Abstract
Denne masteroppgaven har til hensikt å utforske hvordan det økonomiske forholdet rettferdig handel spilles ut og oppleves blant produsenter i Bolivia. Gjennom 6 måneders deltakende observasjon i en kunsthåndverksorganisasjon i El Alto har jeg nærmet meg spørsmål om rettferdighet, marked og muligheter blant organisasjonens medlemmer. Forestillinger om "de fattige", urfolk og kvinners stilling står sentralt i å møte det internasjonale rettferdig handel- markedet. Kunsthåndverkernes presentasjon av egen identitet og arbeidsform blir dermed en viktig del av den økonomiske relasjonen. Det finnes imidlertid store forskjeller i hvem som behersker dette "rettferdig handel- språket" og kjenner til den større konteksten for handelsforholdet. Dette tydeliggjør sosiale skillelinjer og viser hvordan rettferdig handel betyr svært ulike ting for de involverte aktørene: Fra å være en marginal inntektsmulighet til å promotere El Alto og Bolivia på den internasjonale arena, til å endre et urettferdig globalt handelsvelde. Å skape en "ny økonomisk rasjonalitet" blir forfektet av bolivianske og søramerikanske rettferdig handel- aktivister. Gjennom å kombinere demokratiske praksiser, samarbeid og åpenhet med kommersiell produksjon ønsker en å la markedet komme "alle parter til gode". Jeg viser gjennom eksempler fra kunsthåndverksorganisasjonen Horizontes hvordan produsentenes sosiale relasjoner og nettverk danner grunnlaget for den kommersielle produksjonen. Organisering av håndverksgrupper bestående av søstre, naboer og venninner sikrer grunnleggende tillit og sosial kontroll i en situasjon der den enkeltes fortjeneste beror på fellesskapets innsats. Blandingen av praksiser fra "community" og "markeds"- sfæren skaper på den ene siden muligheter for mennesker i ytterkanten av det formelle arbeidsmarkedet, samtidig som det legger stort press på deres sosiale forhold. Det globale samarbeidet rettferdig handel utgjør beror på svært varierte forestillinger om marked, solidaritet og egen/fellesinteresser. Denne oppgaven ser nærmere på hvordan disse forestillingene kommuniseres, virker sammen eller i opposisjon til hverandre i en boliviansk kunsthåndverksorganisasjon.
Publisher
The University of Bergen
Copyright
The author
Copyright the author. All rights reserved

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit