Forskjeller i utdanningsnivå blant innvandrere i Norge
Master thesis
View/ Open
Date
2008Metadata
Show full item recordCollections
- Department of Economics [302]
Abstract
Gjennom denne empiriske analysen gjør jeg rede for forskjeller i utdanningsnivå blant innvandrerbefolkningen i Norge, og sammenligner disse forskjellene med utdanningsnivå hos de uten innvandrerbakgrunn. Det blir også undersøkt hvilke faktorer som kan være med på å påvirke disse forskjellene, med spesielt vekt på om antall barn og sivilstand kan ha noe å si for hvor mye utdanning man velger å ta. Analysen bygger på to paneldatasett, et over innvandrerbefolkningen og ett over de uten innvandrerbakgrunn, i perioden 1993-2003, og for å gjennomføre den økonometriske analysen brukes programmet STATA. Hovedmodellen som er brukt i analysen er tilfeldig effekt modellen for paneldata, men denne blir supplert med vanlig minste kvadrats metode og en ordnet probit modell. Resultatene i oppgaven viser at det er store forskjeller i utdanningsnivå mellom de forskjellige innvandrergruppene i Norge. Mens vestlige innvandrere og innvandrere fra Øst-Europa faktisk har et høyere utdanningsnivå enn nordmenn, skiller spesielt innvandrere fra Vest-Asia seg ut som en gruppe med svært lavt utdanningsnivå. For denne regionene ser det dessuten også ut til at det å være gift, samt det å ha barn under 16 år, kan ha en negativ sammenheng med utdanningsnivå.
Publisher
The University of BergenCopyright
The authorCopyright the author. All rights reserved